Etkin geri bildirim vermek, bir bireyin kendini geliştirme süreci için kritik öneme sahiptir. Farklı geri bildirim türlerini bilmek ve ilgili durumda hangi tür geri bildirimin kullanılacağını saptamak bir kişiyi olumlu bir şekilde etkilemenizi sağlar. İşyerinde geri bildirim vermeyi gerektiren birçok durum oluşur. Bu durumlar; oryantasyon, performans değerlendirmeleri ve kariyer planlaması gibi planlı durumlar olabileceği gibi motivasyon eksikliği, işin kalitesinde eksiklik, performans sorunları ve başarı takviyesi gibi planlı olmayan durumlara kadar çeşitlilik gösterir. Geri bildirim, idari bir sürecin parçası veya bir görev, proje veya ilişkiyle ilgili bir olay, fırsat veya olayın bir sonucu olarak verilebilir. Geri bildirim, niyetlerimizi davranışlarımızla birleştirmemize yardımcı olur. Uygun ve zamanında geri bildirim verilmediğinde, diğer kişilerin onları nasıl algıladığına dair varsayımda bulunmak zorunda kalırlar. Bu durum risklidir çünkü yanlış anlama ve çatışma yaratabilir.
Beş ana geri bildirim türü vardır. Destekleyici geri bildirim, etkin ve istenen davranışları veya eylemleri güçlendirir. Geliştirici geri bildirim, etkisiz, beklentileri karşılamayan veya istenen sonucu elde edemeyen davranışları değiştirmeyi veya geliştirmeyi amaçlar. Yıkıcı geri bildirim, bir davranışı değiştirme hedefinden alıkoyan eleştiri veya iğnelemedir, güveni zedelediği, insanların açıkça iletişim kurma konusunda hevesini kırdığı ve kızgınlık yarattığı için ilişkilere büyük zararlar verebilir. Düşük Değerli geri bildirimin, net olmayan, kafa karıştırıcı veya kolayca yanlış yorumlanan geri bildirimlerdir. Son geri bildirim türü ise Sessiz geri bildirimdir. Hiç geri bildirim vermemek de bir geri bildirim şeklidir. Yıkıcı geri bildirim kadar açık bir şekilde zarar vermese de, sessiz geri bildirim insanlarda kafa karışıklığına, endişeye ve emin olmamaya sebep olacak bir iletişim boşluğu yaratır. Yıkıcı, düşük değerli ve sessiz geri bildirimlerden uzak durun. Bunun yerine, destekleyici ve geliştirici geri bildirimler kullanarak olumlu davranışları güçlendirmeye ve olumsuz davranışları değiştirmeye odaklanın.
Geri bildiriminizin kalitesini artıracak 5 ipucu.
- Davranış, sonuç ve amaçlanan davranış hakkında açık ve net olun.
- Diğer kişiyi sürece aktif olarak dahil edin.
- Davranışın olumlu ve olumsuz sonuçlarını açıklayın.
- Kişisel duygularınızı da dahil ederek duruma derinlik katın.
- Gelecekteki davranışlara ve bunların nasıl başarılacağına odaklanın.
Geri bildirim yetkinlikleri doğuştan gelen yetkinlikler değildir; uygun ve faydalı geri bildirim vermek öğrenilen bir yetkinliktir. Yukarıda bahsedilen beş ipucunu kullanmak, verdiğiniz geri bildirime değer katacaktır. Geri bildiriminizin etkinliğini artırarak, geri bildirim alan kişilerdeki etkinizi de artırabilirsiniz. Dürüst, özenle oluşturulmuş geri bildirimler verdiğiniz zaman kişilerle olan ilişkilerinize derinlik katarsınız. Onlardan ne beklediğinizi ve davranışlarını geliştirmek veya sürdürmek için ne gibi adımlar atmaları gerektiğini açıkça anlayacaklardır. Bu tutum, yanlış anlamaları en aza indirerek gereksiz çatışmaları önlemenizi sağlayacaktır.
* Bu metin CMOE Makalesidir. CMOE Türkiye partneri Hayatın Ritmi ekibi tarafından Türkçeleştirilmiştir.
YAZAR HAKKINDA
CMOE
CMOE’nin Tasarım Ekibi, CMOE’nin müşterilerine benzersiz bir hizmet sunmak için bir araya gelen, farklı ve birbirini tamamlayan güçlü yönlere, yeteneklere, eğitime ve deneyime sahip kişilerden oluşur. Ekibimiz, işletme yönetimi, psikoloji, iletişim, insan kaynakları yönetimi, organizasyonel gelişim ve sosyoloji gibi alanlarda ileri derecelere ve zengin bir bilgi derinliğine sahiptir.
Şirketimizin çalışanlarını ne denli düşündüğünü,
HAYATIN RİTMİ ile, bir ileri seviyeye taşıyarak biz çalışanlarına göstermiş oldu.
Bizlerde sayenizde, çalışanlarımıza Değersiz, Düşük Değerli ve Sessiz geri dönüşler vermemek için,
Sizlerden alacağımız ilave eğitimler ile Destekleyici ve Geliştirici bilgileri vereceğiz
Değerli yorumlarınız için çok teşekkür ederiz. Fayda sağlamanız bizim için çok kıymetli… Tekrar bir araya gelmek dileğiyle.