Bir süredir, her şirketin kendisini “müşteri odaklı” olarak adlandırdığını hatırlayın. Fakat zamanla iş hedefleri değişti ve tüm bu “müşteri takıntılı” kuruluşlar artık “çalışan takıntılı” hale geliyorlar çünkü çalışan deneyiminin iş sonuçlarını doğrudan etkilediğini kabul ettiler. İnsanların işte ne kadar üretken, etkili ve bağlı oldukları, iş yeri kültüründen kâra ve büyümeye kadar her şeyi doğrudan etkiler. Peki, şirketler, çalışan deneyimlerinin olumlu mu yoksa olumsuz mu, çalışıyor mu yoksa başarısız mı olduğunu nasıl biliyor? Bunu ölçmenin ve değerlendirmenin bir yolu var mı? Ayrıca en önemlisi, şirketiniz çalışan deneyimi çabalarını dijital eğitimler ile birlikte nasıl geliştirebilir? Sorularınız varsa cevaplarımız var.
Çalışan Deneyimi Nedir?
Çalışan deneyimi, temelde çalışanın belirli bir şirkette karşılaştığı her etkileşim ve temas noktasının zirvesidir. Aynı zamanda organizasyonun çalışanlarının çalışma hayatlarını ve günlük yaşamlarını iyileştirmek, genel olarak verimliliklerini artırmak için geliştirdiği düzenli bir deneyim ve değerlendirmeler grubudur. İş arkadaşları, liderler ve İK ile etkileşimleri gibi kültürel deneyimlerini, iş yeri teknolojisi ile kullanıcı deneyimlerini ve hatta çalışma alanları veya ortamlarıyla ilgili deneyimlerini kapsar.
Çalışan deneyimi, iş performansının temelidir. Müşteri deneyimi çabalarını sürdürmek, ürünleri geliştirmek ve güçlü ve saygın bir marka oluşturmak, çalışanlarınızın yardımını gerektirir. Sonuçta, ne kadar sıkı çalıştıklarını, ne kadar işbirliği yaptıklarını veya operasyonel performansı iyileştirmeye yatırım yapıp yapmadıklarını etkileyecek olan olumlu ve olumsuz deneyimleridir.
Güçlü bir çalışan deneyimi stratejisi, diğer tüm iş girişimleri gibi, bir kuruluşun genel performansını iyileştirmek için tasarlanmıştır.
Çalışan Deneyiminin Yararları
Çalışan deneyimini güçlendirmenin, tümü daha yüksek karlara ve daha iyi pazar konumlandırmasına yol açan çalışan iş tatmini ile ilişkili çok sayıda faydası vardır. Çalışanlar iş yerinde olumlu bir deneyime sahip olduklarında, daha büyük bir anlayış sergilerler:
- Daha bağlı, üretken çalışanlar: Bağlılığı olmayan çalışanlar, daha düşük üretkenlik ve karlılık ve artan devamsızlık gibi etkiler nedeniyle şirketlere her yıl milyarlarca dolara mal olabilir. Buna karşılık, bağlı çalışanlar daha üretkendir ve iyileştirilmiş elde tutma oranları ve iş yeri güvenliği gibi başka avantajlar da sağlar.
- Daha düşük devamsızlık oranları: Mutsuz çalışanların iş yerinde bulunmama olasılığı daha yüksektir ve bu da moral, üretkenlik ve finansmanı olumsuz etkiler. Mutlu çalışanların devamsızlık oranları daha düşüktür.
- Artan iş kalitesi: Harvard Üniversitesi psikoloğu ve mutluluk uzmanı Shawn Achor ve diğerlerinin araştırmasına göre, mutluluk seviyeleri iş başarısını IQ veya beceri setinden daha fazla etkiliyor. Örneğin, “mutlu” bir beyin daha fazla olasılık görür ve daha yaratıcıdır.
- Geliştirilmiş müşteri ilişkileri: Çalışan deneyimi, müşteri deneyimi de dâhil olmak üzere işletmenin tüm alanlarını etkiler. Gerçekten de birçok endüstri uzmanı, CX’in EX’in doğrudan bir sonucu olduğuna inanıyor. Mutlu çalışanların, müşterilerle etkileşime girerken daha iyi ruh halleri ve duygular aktarması daha olasıdır. Ayrıca müşterilere daha iyi destek vermelerini sağlayan ürün ve hizmetlere daha fazla bağlılık ve anlayış gösterme eğilimindedirler.
- Bu boyutlar bir kuruluş içinde geliştiğinde, faydaları çarpıcıdır: daha iyi iş performansı, önemli ölçüde daha yüksek isteğe bağlı çaba seviyeleri ve çok daha yüksek çalışan elde tutma seviyeleri.
Çalışan Deneyimi vs. Çalışan Bağlılığı
Çalışan deneyimi ve çalışan bağlılığı arasındaki fark, deneyim ve bağlılık arasındaki farkta yatmaktadır. Basitçe söylemek gerekirse, deneyim bütünseldir ve bir çalışanın düşündüğü, hissettiği ve gördüğü her şeyi kapsar. Buna karşılık, çalışan bağlılığı, bir çalışanın işle ne kadar olumlu bir şekilde meşgul olduğunu veya işe bağlı olduğunu ifade eder. Çalışan bağlılığı, genel deneyimin bir sonucudur ve üretkenlikle çok daha spesifik olarak ilişkilendirilme eğilimindedir.
Çalışan deneyimi, bir çalışanın şirketteki yaşam döngüsü boyunca tüm deneyimine odaklanır, ancak çalışan bağlılığı, bir çalışanın işiyle ne kadar ilgili olduğunu ifade eder. Çalışanların işleri hakkında ne kadar tutkulu oldukları da dâhil olmak üzere çalışan deneyiminin unsurlarını kapsar, ancak aynı zamanda çalışanların kuruluşlarıyla ne kadar uyumlu olduklarına, ne kadar bağlı olduklarına ve işlerine ne kadar isteğe bağlı çaba harcadıklarına da atıfta bulunur. Bağlı çalışanlar, şirketlerindeki amaçlarını, nasıl uyum sağladıklarını ve iş etkisi elde etmeye nasıl yardımcı olabileceklerini anlarlar.
Nasıl Ölçülür?
Şirketin içerik kanalları ve içerik akışları genelinde çalışan bağlılığını ölçün. Tıklamalar, görüntülemeler, sayfada geçirilen süre ve paylaşım sayısı gibi bilgilerin tümü, çalışanların şirket bilgileriyle etkileşim kurduğunun göstergeleridir. Ekip içeriğini ölçen analitiklere sahip olmak ve ekip yöneticilerinin sonuçlara erişmesini sağlamak özellikle önemlidir.
Yıllık veya iki yıllık yaptığınız çalışan bağlılığı anketlerini, düzenli nabız anketleri ve açık geri bildirim platformlarıyla değiştirin. Çalışanlarınızın karşılaştığı sorunları gerçek zamanlı olarak anlamak için aday görüşmeleri, katılım anketleri, devam eden performans görüşmeleri ve çıkış görüşmeleri ekleyin. Sadece birkaç sorudan oluşan bu hızlı anketler, çalışanların belirli bir konu hakkında nasıl hissettikleri konusunda size anında fikir verebilir. Gelişmiş analitik yetenekleri, aynı zamanda, duyarlılık için çalışan yorumlarını da inceleyebilir.
Bir metrik peşinde koşmak yerine, EX iyileştirmelerine ve sonuçta ortaya çıkan iş sonuçlarına odaklanmayı unutmayın. Sonuçları gözden geçirirken daima iki soru sorun:
- Ne öğrendik?
- Hangi iyileştirmeleri yapıyoruz?
Yazılımın benimsenmesini ve kullanımını izleyerek kullanıcı deneyimini ölçün. Çoğu çalışan belirli bir araç, uygulama veya sistem kullanmıyorsa muhtemelen bunun farkında değillerdir veya onlar için iyi çalışmıyordur.
Hangi KPI’yı seçerseniz seçin, bunu birleştirilmiş analitikle ölçtüğünüzden emin olun. Bu, analitik panonuzun, şirketinizin iletişim kurmak için kullandığı her kanal, temas noktası, kurumsal sistem ve cihazda ölçüm yapabilmesi gerektiği anlamına gelir.
Kurumlar Nasıl Güçlü Bir Çalışan Deneyimi Yaratabilir?
1. Performans yönetimine odaklanın
Her 10 çalışandan sadece 2’si performanslarının kendilerini en iyi işi yapmaya motive edecek şekilde yönetildiğini söylüyor. Bunu yapmanın bir yolu, yöneticileriniz arasında aktif dinleme becerilerini geliştirmektir.
Diğer bir seçenek de nabız anketleri adı verilen çalışan anketlerini kullanarak deneyim sürecini haritalamaktır. Academy to Innovate HR’ye göre “Bunlar, gün içinde farklı zamanlarda ve farklı görevler üzerinde çalışırken çalışanların ruh hallerini ve hayal kırıklıklarını ölçmenizi sağlar. Bu veriler daha sonra iyileştirme noktaları bulmak için kullanılabilir.”
2. Teknolojinizi geliştirin
İlk gününüzde bir masaüstü bilgisayarı çalıştırdığınızı ve Windows XP üzerinde çalışacağınızı keşfettiğinizi hayal edin. İleri görüşlü kuruluşlar, gelecekteki gelişmeleri göz önünde bulundurarak, çalışanların işlerini verimli bir şekilde yapmaları için uygun araçlara yatırım yapar. Teknoloji ortamı o kadar geniş ki, çalışanlara verimliliklerini en üst düzeye çıkarmak ve rollerine daha fazla güvenmelerini sağlamak için ihtiyaç duydukları araçları vermek her zamankinden daha kolay.
Dijital çalışan deneyiminizin tüm çalışanlarınız için çalıştığından emin olun. Bu, mutlaka BT’yi tükenip bir sürü yeni uygulama satın almaya ikna etmek anlamına gelmez; bu, genellikle sahip olduklarınızdan daha fazla yararlanmanız anlamına gelir. Kuruluşunuzun kullandığı tüm sistemleri sorunsuz bir şekilde bağlamanın bir yolunu bulmak için BT departmanınızla birlikte çalışın, böylece çalışanlarınız tüm gün boyunca araçlar arasında geçiş yapmak zorunda kalmazlar ve şirketiniz onlarla tüm kanallardan iletişim kurabilir.
3. Bir şeffaflık kültürü oluşturun
Bu zor gelebilir, ancak doğru teknolojiyi uyguladıysanız, çalışanların tüm bilgileri için başvurdukları dijital bir gerçek kaynağı oluşturmak kolaydır. Bunu yapmanın bir yolu, CEO’nuz veya üst düzey liderliğiniz için güncellemeler ve hatta gayri resmi video mesajları yayınlayabilecekleri özel bir içerik akışı oluşturmaktır. Bu doğrudan iletişim hattını açtığınızda, her iki yöne de gittiğinden emin olun. Çalışanlarınızın geri bildirimde bulunması ve şirketinizin buna göre hareket etmesi için yollar oluşturun.
4. Geri bildirim verin
Çalışanlarınızın sizden ne istediğini bilmenin en iyi yolu, onlara sormak ve yanıt verdiklerinde onları dinlemektir.
Bugün, nabız anketi araçları, açık anket araçları ve performans yönetimi araçları gibi sürekli çalışan geri bildirimlerini yakalamaya yardımcı olacak birçok araç mevcuttur. Bunları özgürce ve sık sık kullanmak, çalışanların kuruluşunuz hakkında nelerden hoşlandığını anlamanıza ve aynı zamanda çalışanların hala eksik olduklarını hissetmelerini öğrenmenize olanak tanır.
Ancak dürüst geri bildirim almak ve vermek için organizasyonda bir saygı ve açık iletişim kültürünün zaten mevcut olması hayati önem taşır. Çalışanlarınız düzenli, günlük iletişimde kendilerini ihmal edilmiş veya saygısız hissediyorlarsa, sizinle dürüstçe iletişim kurmak için zaman ayırmaları pek olası değildir.
5. Mükemmel iletişim sağlayın
Çalışan deneyimini geliştirmenin anahtarı, diğer ilişkilerde de olduğu gibi iletişimdir.
Çoğu İK lideri ve iş profesyoneli, çalışan deneyimi açısından iletişimin önemli olduğu konusunda hemfikirdir, ancak sonuçta medyayla, paydaşlarla ve hedef kitleleriyle iletişim kurmak için kendi çalışanlarından daha fazla zaman harcarlar.
İletişimi geliştirmek için, bir konuşma platformu sunduğunuzdan emin olun, bu e-postadan daha fazlasıdır. İyi haberleri ve kötü haberleri paylaşmak, çalışanlarınızın profesyonel ve kişisel yaşamlarındaki büyük başarıları kutlamak ve amacınızı ve değerlerinizi açıkça tanımlamak için iletişim araçlarını kullanın.
6. Çeşitliliği teşvik edin
Russell ve Reynolds Associates tarafından 2017 yılında yapılan bir araştırma, farklı bir iş gücünün varlığının; ayrılma niyetinin azalması, artan çalışan bağlılığı, artan yaratıcılık, daha fazla çalışan aidiyeti gibi insan sermayesi sonuçlarını doğrudan iyileştirdiğini buldu.
Aynı çalışma, yerleşik D&I stratejilerine sahip kuruluşlar ve bu stratejileri uygulamaya kendini adamış liderlere sahip kuruluşlar arasında daha da büyük gelişmeler buldu. İş gücünüzün farklı kalmasını ve çeşitlilikle birlikte gelen birçok faydayı deneyimlemesini sağlamak için, yetenek çekiciliği, gelişimi ve elde tutulmasına odaklanan bir D&I stratejisi geliştirin ve uygulayın.
Ek olarak çeşitliliği teşvik edin ve araçlarınızın ve sistemlerinizin birden fazla dili desteklemesini sağlayarak çalışanlarınıza onları desteklediğinizi gösterin.