İyi bir yöneticinin sahip olması gereken özellikler, işletmenin geleceği için önemlidir. Ancak kimi zaman iyi bir yönetici olmak zor olabilir. Fakat iyi bir yöneticinin özellikleri nelerdir sorusunun cevabını bilmek ve bunu uygulamak gerekir. İyi özelliklere sahip yöneticiler hem arkadaş hem de yönetici arasındaki orta yolu bulur. Bu açıdan iyi bir yöneticinin özellikleri arasında görevleri ve çıktıları denetlemekten fazlası vardır. Diğer bir deyişle güçlü yönetici özellikleri içinde diğerlerini güçlendiren bir beceri seti geliştirerek ekipleri etkin bir şekilde yönetme becerisi bulunur. Bu aşamada ise en önemli faktör liderlik gelişim programlarıdır. Bu programlar ile iyi bir lider olmayı öğrenebilirsiniz.
İyi Bir Yöneticinin Özellikleri Nelerdir?
Bir kişiyi iyi bir yönetici yapan nitelikler, oldukça fazladır. Bu açıdan iyi bir yöneticinin özellikleri nelerdir sorusunun cevabı 14 özellik kapsamındadır. İyi bir yöneticinin sahip olması gereken özellikler ise aşağıdaki gibidir.
Şeffaflık
İyi bir yöneticinin özellikleri arasında şeffaflık ilk sıradır. Çünkü çalışanlar sizden kendilerine karşı şeffaf olmanızı bekler. Şirketlerinde neler olup bittiğini ve nasıl yaptıklarını bilmek isterler. Bu açıdan çalışanlar, düzenli olarak doğrudan ve dürüst geri bildirim ve gerçeği şekerle kaplayarak veya zor gerçekleri onlardan saklayarak onları himaye etmeyen bir yönetici beklerler. Bu aşamada şeffaflık ve dürüst ve açık olma yeteneği, yönetici özellikleri arasında bulunur ve çalışan bağlılığını geliştirmek için oldukça önemli becerilerdir.
Mükemmel İletişim
İyi bir yöneticinin özellikleri nelerdir sorusunun bir diğer cevabı mükemmel iletişimdir. İyi iletişim becerilerine sahip olmak, muhtemelen iyi bir yöneticinin sahip olması gereken özellikler arasındaki en önemli becerilerden biridir. Denetlediğiniz kişilerle düzgün bir şekilde iletişim kuramazsanız, geri kalan beceriler önemli olmaz. Çok sayıda yönetim görevi türünde, yapılması gereken en yaygın ve ilk şey, görüşlerinizi, beklentilerinizi ve ihtiyaçlarınızı başkalarına iletmektir.
Dinleme Becerileri
Aktif dinleme, iyi bir yöneticinin özellikleri arasında bulunur. İyi bir yönetici, paylaştıklarını tam olarak duyarak ekibinin iç görülerine ve fikirlerine değer verir, saygı duyar ve takdir eder. Daha fazla dinlemek, kritik bilgileri daha iyi anlamanıza da yardımcı olur ve sorunların ortaya çıkabileceği durumlar için bağlantılar ve güven oluşturabilir.
Takım Çalışmasını Takdir Etmek ve Teşvik
Yönetici özellikleri arasında takım çalışmasını takdir ve teşvik etmek bulunur. Ayrıca çalışanlarınızın sizinle bilgi paylaşımında kendilerini rahat hissetmeleri için güvene dayalı bir ilişki kurmanız gerekir. İletişim hatlarının açık kalmasını sağlamak, ortaya çıkan sorunları veya endişeleri tartışmak için kendinizi hazır ve çalışanlarınız için erişilebilir hale getirmeniz gerekir.
Tutarlı Olma
İyi bir yöneticinin özellikleri tutarlı olma ile de ilgilidir. Yöneticiler, dürüst tavsiyeler ve memnuniyetle geri bildirimler sunarak ekipleriyle güven ve saygı oluşturabilirler. Saygın yöneticiler, hassas konularda çalışanlar arasında gizliliğe saygı gösterir ve zor senaryolarda veya hoş olmayan haberler verirken açık sözlü ve dürüst olur.
Güvenilir Olma
Yönetici özellikleri yöneticilerin, güvenilir ve gizliliğe saygı duymasını da kapsar. Çalışanların liderlerine inanmaları ve yöneticilerinin çalışanlarının çıkarlarını en iyi şekilde düşündüklerini bilmeleri gerekir. Güvenilirliğiniz, çalışanlarınızın mahremiyetine saygı duymaya ve şirketinizin hedeflerine en uygun olanı temel alan dürüst tavsiyeler sunmaya dayanmaktadır.
Hedef Belirleme Hareketi
İyi bir yöneticinin sahip olması gereken özellikler arasında hedef belirleme becerisi de bulunur. İyi bir yöneticinin sorunları çözmesi ve takımın hedeflerine bağlı olduğunu kanıtlaması gerekir. Ekip üyeleriyle birlikte hedefleri belirlemek ve ardından çeşitli ekip üyelerine açıkça sorumluluk atamak da yöneticinin sorumluluğundadır.
Karar Vermek ve Sorumluluğu Kabul Etmek
Yöneticilerin, karar vermede yapılandırılmış, mantıklı bir yaklaşım benimseyerek ekiplerinin ve şirketlerinin yararına kararlar alması önemlidir. Yöneticilerin ayrıca performans sorunlarıyla ilgili zor kararlar alabilmeleri gerekir. Çalışanların onların tarafında olduğunuza inanması gerekli bir durumdur. Tüm bu aşamalarda ise iyi bir yöneticinin özellikleri olarak karar vermek ve sorumluluğu kabul etmek önemlidir.
Empati ve Duyarlılık
İyi bir yöneticideki duygusal zeka, adaleti, empatiyi ve duyarlılığı kullanmayı içerir. Duygusal zeka, bunalmış veya tükenmiş hisseden bir iş arkadaşınızı belirlemenize yardımcı olabilir. Empatik bir lider, destek verir. İyi bir yöneticinin özellikleri arasında bulunan duygusal zeka, aynı zamanda yöneticinin kendi duygu ve tepkilerini tanımasına, nesnel olmasına, kısıtlama ve anlayış göstermesine ve öz farkındalığa sahip olmasına yardımcı olur.
Çalışanları Ödüllendirmek ve Tanımak
İyi bir yöneticinin özellikleri nelerdir sorusunun bir diğer cevabı çalışanları ödüllendirmek ve tanımaktır. Grubunuzun çeşitliliğini anlamak önemlidir. Ekip üyelerinizdeki farklılıkları ve her birini neyin motive ettiğini öğrenmelisiniz. Her üyenin, onları işiniz için değerli bir varlık haline getiren bir uzmanlığı vardır. Bu aşamada onların güçlü ve zayıf yönlerini bulmalı ve onlara çaba göstermelerini ve büyümelerini teşvik etmelerini sağlayacak görevler vermelisiniz.
Değişme İsteği
Yönetici özellikleri arasında bulunan bir diğer özellik ise değişme isteğidir. İş dünyası sürekli geliştiği için iyi bir yöneticinin onunla birlikte büyümeye istekli olması gerekir. İyi bir yönetici genellikle yeni fikirlere veya işleri yapmanın yollarına açıktır ve değişimi bir engelden ziyade bir fırsat olarak görür.
Çatışma Çözümü
Yönetici özellikleri kapsamında çatışma çözümü de önemlidir. Birçok yönetici, tüm çalışma sürecine tamamen aşinadır. Bu, işleri neredeyse otomatik bir şekilde yapmalarını sağlar. İyi bir yönetici uyarlanabilir ve esnektir. Engellerle karşılaştığında, hızlı tepki verme yeteneğine sahiptir. Stres, yöneticinin ekip ve şirket için doğru kararları vermesini engellemez. Bu açıdan çatışmalar için çözümler üretir.
Ekibinizi Güçlendirmek ve Motive Etmek
İyi bir yöneticinin özellikleri nelerdir sorusunun en önemli cevaplarından biri de ekibi güçlendirmek ve motive etmektir. İyi yöneticiler ekiplerini nasıl sağlam tutacaklarını bilirler. Ekip üyelerinin iyiliği, ekip içinde rekabetten fayda sağlamaz. Ancak, takımlar arasındaki rekabet çok uyarıcı ve sağlıklı olabilir. Ekip üyelerinden biri hızla ilerler ve geri kalan üyeleri onlara yardım etmeden geride bırakırsa, ekip büyük olasılıkla başarısız olur. Başarılı ve sağlıklı bir ekip, büyük ölçüde üyeler ve yönetici arasındaki güvene dayanır.
İleriye Bakmak
İyi bir yöneticinin sahip olması gereken özellikler arasında son olarak ileriye bakmak bulunur. Muhtemelen bir yönetici olarak sahip olabileceğiniz en önemli beceri, ileriye bakma yeteneğidir. Bir plan bulabilmeniz ve ardından planlayabilmeniz, organize edebilmeniz ve takip edebilmeniz gerekir. Bu aynı zamanda şirketinizin süreçlerini ve kurallarını ve ayrıca bireyler arasında anlamayı da içerir. Ne olacağını ve ne zaman olacağını tahmin edebilmeli ve ileriye bakabilmelisiniz.
Yöneticiler Neden İyi Birer Koç Olmalıdır?
İyi bir yöneticinin sahip olması gereken özellikler arasında iyi birer koç olmaları da bulunur. Çünkü yöneticilerin iş odaklı karar vericiler olmanın yanı sıra destekleyici bir rol oynamaları gerekir. Bu üst seviyeye ulaştıysanız, deneyim, bilgi ve becerilerden oluşan bir repertuarınız var demektir. Bu açıdan bu bilgiyi aktarmak ve becerilerinizi başkalarıyla paylaşmak sizin işiniz. Bu, personeli eğitmeyi ve tavsiyede bulunmayı ve onların güvenini ve becerilerini geliştirmeyi içerir. Bunun için ise koçluk eğitimi alarak çalışanlarınızı eğitebilirsiniz.