Çalışan ödüllendirme sistemi, çeşitli nedenlerle herhangi bir kuruluş için gereklidir. Çalışan bağlılığını, üretkenliğini, motivasyon gelişimini ve memnuniyetini artırabilirler. Sadece bu da değil, aynı zamanda şirket kültürünü güçlendirebilir ve yetenekli çalışanların elde tutulmasına yardımcı olabilir.

Çalışan Ödüllendirme Nedir?

Çalışan ödüllendirme sistemi, kuruluşların çalışanların yeteneklerini tanımak ve onları hedeflere ulaşmaları, kilometre taşlarına ulaşmaları veya sadece harika bir iş yapmaları karşılığında ödüllendirmek için kullandıkları bir araçtır. Bu ödüller çalışanlara ikramiye, zam, hisse senedi opsiyonu, komisyon ödemesi, etkinlik bileti ve ücretli izin gibi kurum indirimleri şeklinde verilmektedir.

Bir çalışan ödüllendirme ve tanıma programı, çalışan bağlılığının anahtarıdır, çalışanlarınızın kendilerini değerli hissetmelerini ve sıkı çalışmalarının takdir edilmesini sağlar. Bağlı çalışanlar, işte ekstra enerji ve bağlılık yaratan bir amaç duygusu hissederler – çalışan bağlılığı da refahla doğrudan bağlantılıdır. Çalışan ödüllendirmesinin etkisinin gerçek olduğu bilinmektedir. Bir çalışanın refahına – duygusal, finansal, fiziksel ve iş refahına – yatırım yaptığınızda, şirkete geri yatırım yaparlar.

Çalışanları Ödüllendirmenin Önemi

Kuruluşlar, işlerinin büyümesi için gerekli olduğunu düşündükleri performansı veya belirli bir davranışı teşvik etmek için çalışanların tanınmasını kullanır.

Doğru çalışanı tanıma türü:

  • Çalışanların; yaptıkları işin meslektaşları, işletmeleri ve müşterileri için nasıl bir fark yarattığını anlamalarına yardımcı olur,
  • İşveren markanızı güçlendirmeye yardımcı olur,
  • En iyi uygulamaların yayılmasına yardımcı olur,
  • Çalışan değer önerinizi (EVP) artırır.

Genel olarak çalışan teşviklerinin ardındaki amaç şudur:

  • Hedeflere ulaşan veya onları aşan çalışanlara teşekkür edin,
  • Yüksek performans gösterenleri çekin ve ödüllendirin,
  • Ekip çalışmasını teşvik edin,
  • Üretkenliği artırın,
  • Çalışanları elde tutmanızı sağlayın.

Çoğu işletme sahibinin çalışanlarından gelen işin kalitesini ve bazen miktarını artırırken maliyetlerini azaltmak için net hedefleri vardır.

Rekabetçi bir iş ortamında, iş gücünüzden daha fazlasını elde etmek söz konusu olduğunda dikkatli değerlendirmeler yapılmalıdır.

Olağanüstü performans gösterenleri çekmek ve elde tutmak ve çalışan üretkenliğini artırmak, iş avantajlarından daha fazla esnekliğe kadar çeşitli yollarla elde edilebilir.

Yeni fikirlerin göz ardı edilmemesi gerekmesine rağmen çalışanların takdir edilmesi hem küçük hem de büyük işletmelerde uygulanabilen hatasız bir stratejidir.

Sonuç olarak çalışanları iş alışkanlıklarını ve günlük davranışlarını işletmeye fayda sağlayacak şekilde değiştirmeye motive ettikleri için, çalışan ödüllendirme ve tanıma programlarının popülaritesi artıyor.

Çalışan Ödüllendirmesinin Amacı

Çalışan Ödüllendirme Nedir

Ödül sistemleri kuruluşlarda çeşitli amaçlara hizmet eder. Etkili çalışan ödüllendirme sistemleri, bir kuruluşun daha rekabetçi olmasına, kilit çalışanları elinde tutmasına ve ciroyu azaltmasına yardımcı olur. Çalışan ödüllendirme sistemleri ayrıca çalışan motivasyonunu artırabilir ve kilit paydaşlar veya gelecekteki çalışanlar arasında bir kuruluşun imajını güçlendirebilir. Performansı daha etkin hale getirmek için ödül sistemi geliştirilmiştir. Ödül, çabaların ve çevresel faktörlerin sonucu olan performansa dayalıdır.

İnsanlar, örgütsel rekabet için en önemli kaynaktır ve onları işlerinde tutmak her yönetici için kilit bir görevdir. En iyi çalışanları çekmek ve elde tutmak için rekabet yoğundur. Bir kariyer fırsatı arayan insanlar için bu harika bir haber ancak en iyiyi elinde tutması gereken bir kuruluşun yöneticisi olarak bir meydan okumadır.

Mali ödüller sağlama esnekliğinin ticari bağlamdan daha sınırlı olabildiği kâr amacı gütmeyen kuruluşlarda ve kamu sektörlerinde daha da zor olabilir. Çalışanları elde tutmak, yeniden eğitim maliyetlerinden tasarruf sağlar, hizmetlerin tutarlılığını artırır ve müşteriler ile kuruluş arasında ilişkilerin gelişmesine izin verir.

Ek olarak, uygun çalışan ödüllendirme sistemleri devamsızlıkları azaltabilir. Devamsızlıklar yöneticiler için sayısız baş ağrısına neden olur. Gelmeyen eğitmenler, yoğun zamanlarda çok az sayıda personel ve temizlik ekibinin olmaması iş yeri stresini artırabilir. Devamsızlıklar sadece yöneticiyi değil, aynı zamanda boşluğu doldurması gereken çalışanları ve sahada çok az sayıda çalışanın yükünü hisseden müşterileri de etkiler.

Kimi, neyi ve ne zaman ödüllendireceğini anlamak çalışanların performansını artırabilir. Bununla birlikte, ödüllerin uygunsuz kullanımı çalışan performansı üzerinde zayıflatıcı bir etkiye sahip olabilir. Yöneticilerin, çalışanlarının ödülün önemi ve adaleti hakkındaki algılarını anlamaları ve ardından ödülü almak için yapılması gerekenleri net bir şekilde iletmeleri gerekir.

Çalışan ödüllendirme sisteminin etkili bir şekilde kullanılması, çalışanları kendilerinin ve organizasyonun büyümesine yardımcı olmak için gerekli becerileri kazanmaya teşvik edebilir. Bu aynı zamanda kuruluşun bir parçası olmaya devam etme isteklerini de artırabilir. Örneğin, bir kuruluş, kuruluş için değerli olan bir alanda ileri düzey kurslar almak isteyen çalışanlara ödeme yapabilir ve izin verebilir. Bazı kuruluşlar, çalışanların kendi kişisel hedeflerini veya becerilerini geliştirmelerine yardımcı olmak için izin veya destek bile sağlayabilir.

İdeal olarak, bir kuruluş yalnızca işe gelmekle kalmayan, aynı zamanda orada olmaktan heyecan duyan çalışanlar ister. Bu çalışma tutkusu, duygusal bağlılık olarak adlandırılmaktadır. Araştırmanın biraz ön hazırlık olmasına rağmen, duygusal bağlılığın çalışanların desteklenme ve iş durumu üzerinde kontrol sahibi olma algılarını artıran ödüllerle güçlendirilebileceğine dair bazı göstergeleri vardır.

Son olarak çalışan ödüllendirme sistemleri işe alma çabalarına da yardımcı olabilir. Nasıl ki mutlu müşteriler belirli bir ürün için en iyi reklam olabilirse, mutlu çalışanlar da genellikle yeni çalışanları işe almak ve kurumu tercih edilen bir iş yeri haline getirmek için harika bir araçtır. Nasıl bir iş istediğinizi düşünün.

Çalışan Ödüllendirme Sistemi Türleri

1. İçsel Ödüller

İçsel ödüller, izin veya para gibi somut değildir ancak çalışana bir tür içsel tatmin sağlar. İçsel ödüller, işleriyle ilgili iyi hisseden çalışanlardan kaynaklanır. Başarılar, gayri resmi tanıma, başarı duyguları, kişisel gelişim, iş tatmini vb. bu ödüllere birkaç örnektir.

İçsel ödüller genellikle zaman içinde daha değerli ve daha etkilidir, ancak bunları kullanmak zor bir yönetim görevidir. İçsel ödüller, çalışanların yaptıkları iş, ortaya koydukları çaba veya bir takım projesinde oynadıkları rol hakkında kendilerini iyi hissetmelerinden kaynaklanır.

İşyerindeki içsel ödüller işin kendisinden gelir, dolayısıyla içsel pekiştirme sağlamak için; bir yönetici işi zenginleştirmelidir. İş zenginleştirme, işlevsiz unsurları ortadan kaldırmak veya işleri genişletmek (bir işin görev ve sorumluluklarını artırmak) gibi iş süreçlerini ve ortamlarını çalışanlar için daha tatmin edici olacak şekilde iyileştirmeyi içerir.

2. Dışsal Ödül

Dışsal ödüller, bir kuruluştaki belirli çalışan becerilerine, davranışlarına, görev süresine veya rollerine bağlı somut ödüllerdir. Dışsal ödüllere örnek olarak mali tanıma programları ve hastalık ödemesi, emekli maaşları ve sağlık sigortası gibi yardımlar verilebilir.

Yöneticilerin ayrıca her çalışanın belirli dışsal ödüllere ne kadar değer verdiğini anlamaları gerekir. Örneğin, iyi maaş alan ancak fazla çalışan bir çalışan, fazladan birkaç dolardan fazla ek tatil süresine veya azaltılmış iş yüküne değer verebilir. Para, övgü, ödüller ve bir konsere veya oyuna bilet gibi teşvik ödüllerinin tümü dışsal motivasyona örnektir.

Yönetici hangi motivasyonu seçerse seçsin, çalışanın ödülü etkili olabilmesi için bir motivasyon kaynağı olarak görmesi gerekir. Örneğin, dışsal ödül opera biletleriyse, operadan nefret eden bir çalışan muhtemelen biletlerle motive olmayacaktır. Öte yandan, çalışan bir futbol taraftarıysa ve dışsal ödül büyük bir maça bilet ise, motive edici daha etkili olabilir.

3. Çalışan Yardımı Ödül Programı

Çalışan destek programları, çalışanların fiziksel ve psikolojik sağlıklarını desteklerken daha iyi bir iş-yaşam dengesi sağlamaları için tasarlanmıştır. Bazı çalışan programları sağlıkla ilgili olup spor salonu üyeliği gibi kurumsal indirimler sunarken, diğer programlar çalışanların aile sorunları, iş stresi ve kederle başa çıkmalarına yardımcı olur.

4. Çalışan Tanıma Programı

Çalışan tanıma, sözlü övgü veya resmi bir ödül töreni olabilir. Bu tür çalışan ödül programları günlük, haftalık veya ay sonunda uygulanır. Diğer tüm ödül programları gibi, çalışanların tanınması hem işverene hem de çalışana fayda sağlayarak daha üretken, pozitif bir çalışma ortamı yaratır.

5. Üyeliğe Dayalı Ödüller

Üyeliğe dayalı ödüller bireylere, ekiplere veya gruplara verilir. Bu ödüller genellikle yıllık yaşam maliyeti artışlarını, maaş artışlarını, rütbede geçen süreye, kıdeme, işgücü piyasası koşullarına, yeterliliklere veya gelecekteki potansiyele atfedilebilen faydaları içerir. Örneğin, çalışanlar bir kuruluşta belirli bir süre çalıştıktan sonra maaşlarına belirli bir oranda zam alabilir veya ek haklar almaya hak kazanabilir.

Üyeliğe dayalı ödüller de genellikle bir kuruluşta geçirilen süreye bağlıdır. Örneğin, bir kuruluşta belirli bir süre hizmet verdikten sonra, çalışanlar ücretlerinde belirli bir yüzde artışı alabilir veya ek haklara hak kazanabilir. Sendikalı bir ortamda, bu ödüllerin çoğu bir iş sözleşmesinde belirtilmiştir.

6. Performansa Dayalı Ödül

Performansa dayalı bir yapıda her çalışanın performansı değerlendirilir. Maaş çeki artışları performansa göre verilir ve en yüksek performansı gösteren en çok parayı alır.

Adından da anlaşılacağı gibi, performansa dayalı ödüller, bir bireyin, ekibin, grubun veya departmanın performans standardını karşılama becerisine bağlıdır.

Yöneticiler için en zor görevlerden biri, ödülleri neye dayandıracağına karar vermektir. Ortak bir ayrım, performansa dayalı ve üyeliğe dayalı ödüllerdir. Adından da anlaşılacağı gibi, performansa dayalı ödüller, bir bireyin, ekibin, grubun veya kuruluşun önceden üzerinde anlaşmaya varılmış bazı performans standartlarını karşılama becerisine bağlıdır. Performans çalışan ödüllendirme sistemleri, katkının değerlendirilmesine dayalıdır ve ödüller bu değerlendirmeye göre dağıtılır.

7. Parasal Ödüller

Parasal ödüller, parayla motive olan çalışanlar için harikadır. Parasal çalışan ödüllendirme sisteminin yaygın bir örneği, yıllık veya altı aylık bir ikramiyedir. Bu tür bir ödül, çalışanlar arasında performans ve üretkenlik açısından sağlıklı rekabeti teşvik eder. Diğer parasal ödül örnekleri arasında kar paylaşım planları, nakit ödüller ve hisse senedi opsiyonları bulunur.

8. Parasal Olmayan Ödüller

Parasal olmayan bir ödül sistemi, bir çalışanın çabalarının tanınması konusundaki psikolojik arzusunu tatmin eder. “Ayın çalışanı” veya “en iyi performans gösteren” sertifikası kadar basit olabilir. Parasal olmayan ödüllerin diğer birkaç örneği, esnek çalışma saatleri, ekstra ücretli izin, spor salonu üyelikleri vb.

9. Geleneksel Olmayan Ödüller

Artan sayıda çalışan, finansal faydaların ötesine geçen yollarla tanınmayı ve takdir edilmeyi tercih etmekte. Geleneksel olmayan faydalar, çalışanın çalışma programına göre bireyselleştirilir ve esnek çalışma, kademeli günlük programlar, azaltılmış çalışma haftaları ve evden çalışmayı içerir.

Giderek daha fazla yönetici ödül sistemlerini bireyselleştirmenin önemini anladıkça, geleneksel olmayan ödüllerin kullanımı artmaya devam edecektir. Zaman genellikle kilit bir kısıtlamadır ve birçok insan için çalışmak önemli bir zaman taahhüdüdür.

Çalışanların İhtiyaçlarını Görmezden Gelmenin Riskleri

Çalışanlarınızın çalışma ortamlarında tatmin olmalarını ve mutlu olmalarını sağlamak yönetim olarak sizin sorumluluğunuzdadır.

Bir kişinin kariyeri, hayatlarının büyük bir parçasıdır, bu yüzden zevk almadan motive olmazlar. Aynı şekilde onlarsız da hiçbir işiniz ve geçim kaynağınız olmaz!

Bu nedenle çalışanlarınıza ne kadar önemli olduklarını göstermek önemlidir.

Psychometrics tarafından yapılan bir ankette, liderlerin bağlılığı artırmak için daha fazla neler yapabileceğini sordular. Ankete katılanların %58’i şu yanıtı verdi:

“Tanıma ver.”

Şu anda çalışanlar yeterince takdir edilmediklerini düşünüyorlar. Bir tanınma kültürünü benimsemek, çalışanınızın tüm ihtiyaçlarını karşılamanın anahtarıdır. İşiniz için ana risk, çalışanlarınızın işine bağlı kalmamasıdır; Bunun maliyeti dikkate değerdir, bu nedenle bundan her zaman kaçınmaya çalışmalısınız.

Çalışanları Ödüllendirmenin 9 Yolu

1. Herkese teşekkür ederek teşekkür edin

Bazen basit bir “teşekkür ederim”, özellikle tüm şirketlerin katıldığı bir toplantı veya bir e-posta patlaması gibi halka açık bir forumda harikalar yaratabilir. (Profesyonel ipucu: Tümünü yanıtlayan bir yığın salıvermekten kaçınmak için şirket takma adınızı Bcc’ye yazın.)

2. Elle yazılmış bir not verin

E-postalar ve metinler çağında, basit bir el yazısı not gerçekten göze çarpıyor. Teşekkürlerinizi güzel bir karta yazmak için birkaç dakikanızı ayırın, hatta renkli bir kâğıt parçası veya yapışkan not alın.

3. İzin sunun

Çalışanlar bir projeyi bitirmek için fazladan saatler veya hafta sonu harcıyorsa, fazladan bir gün izin vermeyi veya bir cuma günü birkaç saat erken çıkmalarına izin vermeyi düşünün.

4. Küçük hediyeler verin

Büyük nakit hediyelerle bütçeyi aşmanıza gerek yok. Bunun yerine yerel bir kafeye veya markete hediye kartları, sinema biletleri veya çiçekler gibi düşünceli ama ucuz hediyeler düşünün.

5. İşe gidip gelme masraflarını karşılayın

Çalışanlar genellikle park yeri veya toplu taşıma için ödeme yapıyorsa bir aylık ücretsiz park yeri, otobüs kartı veya benzin kartı ödülü verin.

6. Sandalye masajı sunun

Bireysel masajlar pahalı olabilir ancak büyük bir çalışan grubunu ödüllendirmek istiyorsanız, o gün için bir masöz tutmayı ve 15 dakikalık sandalye masajları yapmayı düşünün.

7. En iyi çalışanları şirketinizin bloğunda veya haber bülteninde öne çıkarın

Şirket bloğunuzda veya haber bülteninizde en iyi çalışanları öne çıkararak, onlara yalnızca hak ettikleri takdiri vermekle kalmaz, aynı zamanda şirketinizin en iyi çalışanlarda değer verdiği şeyleri yayınlarsınız. Bu, mevcut çalışanları işe almak ve motive etmek için harikadır.

8. Tüm şirketi kapsayan bir etkinlik planlayın

Pek çok şirket tatil partileri planlar, ancak çalışanlara işten birkaç saat izin veren doğaçlama bir etkinlik planlayarak tüm yıl boyunca harika işlerin farkına varabilirsiniz. Limeade’de bir Dondurulmuş Cuma etkinliği için yamaçlarda yarım gün geçirerek harika zaman geçirdik. Diğer çalışan ödül fikirleri arasında barbekü ve açık hava oyunlarıyla bir yaz günü veya şirket sponsorluğunda mutlu saatler yer alır. Tüm şirket etkinlikleri, sıkı çalışmanın tanınmasından daha fazlasına yardımcı olur – aynı zamanda morali yükseltir ve departmanlar arasında ilişkiler ve işbirliği geliştirir.

9. Onlara tuhaf ve eğlenceli bir ödül verin

Burada, Limeade’de, meslektaşları tarafından aday gösterilen bir çalışana aylık olarak “Başkalarını Büyük Yap Ödülü”nü veriyoruz. Bu, en sevdiğimiz çalışan ödüllendirme fikirlerimizden biridir – kazanan, tüm personelin katıldığı bir toplantıda duyurulur ve çalışan, tüm ay boyunca masasında büyük yeşil bir ayakkabıya sahip olur.

author-avatar

Erdem Ercan Hakkında

Hayatın Ritmi eğitim, koçluk ve danışmanlık şirketinin kurucusu, ICF-PCC ve EMCC-SP ünvanlı profesyonel koç, eğitmen, danışman ve konuşmacıdır. 13 yıllık profesyonel çalışma hayatı ve 12 yıllık girişimcilik deneyimine sahiptir. Six Seconds, CMOE ve Solutions Academy' nin ileri seviye eğitmenidir. 2.500 saatin üzerinde koçluk, 3.000 saatin üzerinde Eğitim, 1.300 saatlik Danışmanlık ve 50 saat Konuşma tecrübeleriyle yurt içinde ve dışında önemli firmalarda başarılı sonuçlara imza atmaya devam etmektedir.

İlgili Bloglarımız

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir