Bir işin yapılma sürecinde verimlilik çok önemlidir. Verimliliği artırmanın en önemli yolu ise çalışan bağlılığı ve motivasyon eğitimlerinden geçmektedir. Hayatın ritmi ekibi olarak verdiğimiz danışmanlık hizmetimizin yanı sıra, yöneticiler için çalışanları motive eden şeyler önemli olduğundan, çalışanları motive etme yöntemlerini bu yazımızda derledik.

Çalışan Motivasyonu Nedir?

Çalışanları motive etme yöntemlerine geçmeden önce, çalışan motivasyonu nedir onu açıklayalım. Motivasyon, bir işi yapmak için içten gelen dürtü olarak tanımlanmaktadır. İş yerine uyarlandığında bu, çalışanların işi verimli şekilde tamamlamaları için zorunluluk hissetmeden istek duymaları olarak söylenebilir. Bir iş yerinde çalışanları motive eden şeyler yoksa veya yeterli değilse, o iş yerinde verimlilik düşmekte ve başarısızlık oluşmaktadır. Çalışanları motive etme yöntemleri bilindiğinde ve uygulandığında, o iş yerindeki çalışanların bağlılığı artacak ve başarı sağlanacaktır. Ancak unutulmamalıdır ki, motivasyonun sabit kalması mümkün değildir ve çalışanları motive eden şeylerin etkinliğine bağlı olarak değişkenlik göstermektedir.

Çalışanları Motive Eden Şeyler

Çalışanları motive etme yöntemleri, aslında oldukça basit fakat etkili yöntemlerdir. Bu yazımızda, “Bir iş yerindeki çalışanları motive eden şeyler nelerdir?” sorusunun cevaplarını kısa kısa açıklayacağız.

Takdir Edilmek

Takdir edilme arzusu her insanın içinde var olan bir arzudur. İş yerinde de çalışanlar yaptığı işin sonucunun takdir görmesini arzulamaktadır. Yapılan işin görülmesi ve takdir edilmesi, çalışanın emeklerinin boşa gitmediğini göstermenin ve onu değerli hissettirmenin önemli yoludur. Bu nedenle, çalışanları motive etme yöntemlerinden biri onları takdir etmektir. Böylece çalışan, o kurumda önemsendiğini hissedecek ve daha iyi işler başarmak için çalışacaktır.

Çalışanları motive eden şeylerden biri olan takdirin en önemli noktası, dozunda ve yerinde olmasıdır. Eğer çalışan az takdir görüyorsa, boşa çabaladığını düşünüp işlerini aksatabilir. Öte yandan, gereğinden çok takdir gören çalışan da rehavete kapılabilir veya takdiri daha da artırmak için kaygı duyabilir.  O yüzden, takdir etme işlemi yerinde ve dozunda yapılmalıdır.

Çalışanın Fikirlerine Değer Vermek

Çalışanın işine maksimum özeni gösterebilmesi için işine ve iş yerine bağlı olması gerekir. Bunu sağlamanın en basit fakat önemli yolu ise birtakım kararlarda söz sahibi olmasıdır. Çalışanlar iş yerini daha iyi hale getirmek için bazı fikirler sunabilirler. Çalışanları motive eden şeylerden biri ise bu fikirlerin değer görmesidir. Başka bir deyişle, çalışanları motive etme yöntemlerinden biri, sunduğu fikirlerin iş verenler ve yöneticiler tarafından dikkatle dinlenmesi ve değerlendirilmesidir. Hatta mümkünse, fikrin değerlendirilme aşamasından sonra geri bildirim verilmesi çalışana hem fikrinin değerlendirildiğini gösterir hem de sunacağı yeni fikirler konusunda gelişme olanağı sağlar.

Çalışana Kendini Özel Hissettirmek

Her çalışan, kurumun bir dişlisi olarak görev yapmaktadır. Bu nedenle, nasıl makine için her dişli önemliyse, her çalışan da kurum için önemlidir. İş yerinde önemli ve özel hissetmek çalışanları motive eden şeylerden biridir. Kendini kurum içerisinde özel hisseden çalışan, bu histen vazgeçmek istemez; dolayısıyla işine daha bağlı olur ve daha verimli çalışır. Çalışan kendini özel hissetmediği takdirde, bağlılığı azalır; dolayısıyla verimli çalışmayabilir veya istifa edebilir.

Çalışana kendini özel hissettirmek için uygulanacak yöntemlerden biri, onun doğum gününü veya işe giriş tarihini kutlamaktır. Bu tarz günlerin hatırlanması ve küçük bir hediye veya partiyle kutlanması çalışanları motive etme yöntemlerinden biri olarak karşımıza çıkmaktadır. Ayrıca, zaman zaman katılması beklenmeyen toplantılara katılması, alınacak karar hakkında fikrinin sorulması ve deneyimlerine dayanarak kendisine bireysel sorumluluk verilmesi çalışanı özel hissettirmenin yollarındandır.

Çalışana, Kendisine Güven Duyulduğunu Hissettirmek

Güven ikili ilişkilerde olduğu gibi, iş ilişkilerinde de temel unsurlardandır. Çalışan kendisine güven duyulmasını ve bunun hissettirilmesini ister. Çalışanları motive eden şeylerden biri kendisine güven duyulduğunu hissetmektir. Bunun için, yönetici veya yöneticiler, şirket içerisindeki durumlar hakkında olabildiğince şeffaf olmalı ve bilmesi gereken noktaları çalışandan saklamamalıdır.  Kendisine güven duyulduğunu hisseden çalışan işine daha bağlı olmakta ve güveni boşa çıkarmamaya çalışmaktadır.

Adaletli Performans Yönetimi Yapmak

Performans yönetimi ve değerlendirmeleri, genellikle şirketlerin insan kaynakları yöneticileri tarafından yapılmaktadır. Performans değerlendirmeleri sonucunda çalışanlar kendi durumlarını ve iş arkadaşlarının durumunu görerek kıyaslama yapmaktadır. Bu kıyaslama sonucunda çalışanlar arasında birtakım rekabet ortamları oluşur. Çalışanlar arasında yaşanan tatlı ufak rekabetler çalışma verimliliğini artırır ve işlerin işleyişini hızlandırır. Ancak, performans yönetimini adil bir şekilde yapmak çok önemlidir. Çabalarının karşılığını alamadığına inanan ya da aynı verimle çalıştığı iş arkadaşının kendisinden daha yüksek performans değerlendirmesine sahip olduğunu düşünen çalışanın motivasyonu düşecektir.

Ücret ve Yan Haklardaki Artış

Çalışmanın en önemli sebebi hayatı geçindirebilmek, bir başka deyişle para kazanmaktır. Bu nedenle, ücret, çalışma koşullarının en önemlileri içerisinde yer almaktadır.

Ücret, zihni veya bedeni emeğe karşılık olarak ödenen bedel olarak tanımlanır. İş arayan veya iş değiştirmeye çalışanların baktığı ilk faktör para olduğundan, çalışanları motive etme yöntemlerinden biri ücret ve yan haklardaki artış olmaktadır. Çalışan hak ettiği maaşı aldığına inanıyorsa motivasyonu yüksek olacak, aksi takdirde bu durum çalışma motivasyonunu olumsuz etkileyecektir. Aynı şekilde, şirket tarafından temin edilen birtakım güvenceler ve yan haklar da çalışanları motive etmek için kullanılabilir.

Ödüllendirilmek

Çalışanları motive eden şeyler parayla sınırlı değildir. Bu ödüllerin dilediği kişilerle dilediği şekilde harcanabilecek ödüller olması önemli olmaktadır. Hediye kartları, hafta sonu tatili, yurt içi ve dışı seyahatleri ve küçük hediyeler çalışanları motive etme yöntemlerinden bazılarıdır. Çalışanın belli zamanlarda ödüllendirilmesi onun çalışma motivasyonunu önemli şekilde artıracaktır. Özellikle sosyal hayatına yapılacak yatırımların çalışma motivasyonunu uzun vadede etkilediği görülmüştür.

Bu yazıdan da anlaşılabileceği gibi, çalışanları motive etme yöntemleri oldukça çeşitlidir. Bu yöntemler çok etkili olmakla birlikte oldukça basit yöntemlerdir. Çalışan bağlılığı ve motivasyonunu artırmak için makalemizden yararlanabilir veya hizmetlerimiz hakkında bilgi almak üzere bizimle iletişime geçebilirsiniz.

author-avatar

Sedat Birol Hakkında

Amerika’daki dört yıllık iş tecrübesinden sonra 14 yıl üç farklı şirkette genel müdürlük, 14 yıl da grup başkanlıkları olmak üzere toplamda 28 yıl Eczacıbaşı Topluluğunda çalışmıştır. Özellikle sağlık sektöründe çeşitli ürün ve hizmetler için yöneticilik yapmıştır. 2017 yılında Adler Koçluk Okulundan Koçluk eğitimini tamamlamış, Six Seconds duygusal zeka sertifikasyonlarını almıştır. Hayatın Ritmi çatısı altında eğitim, koçluk, danışmanlık hizmetlerini halen sürdürmekte ve motivasyonel konuşmalar yapmaktadır.

İlgili Bloglarımız

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir