İnsanların sahip olduğu temel içgüdülerden biri, güven duygusudur. Her insan güven ihtiyacı ile doğar ve doğumundan itibaren çevresindeki insanlara güven ilişkisi kurar. Kişisel hayatta olduğu kadar iş ilişkilerinde de güven kazanmak çok önemlidir. Hiç kimse güven duymadığı bir ortamda bulunmak istememekte ve hiçbir işveren de güven duymadığı biriyle çalışmayı tercih etmemektedir. Güven nasıl kazanılır öğrenmek isterseniz, güven inşa etme ve kaybedilen güveni geri kazanma yollarını anlattığımız yazımızı okuyabilirsiniz. Ayrıca yeniden güven duygusu oluşturmak için profesyonel bir destek almakta doğru bir tercih olabilir.

İnsanlarda Güven Problemi Neden Kaynaklanır?

Güven nasıl kazanılırsa kazanılsın çok kolay kaybedilebilen bir bağdır. İş ortamında yaşanan güven problemlerinin arkasında yatan birçok neden bulmak mümkündür.

  • Verilen sözleri yerine getirmemek
  • Beklentilerden uzak hareket etmek
  • Sürekli hayal kırıklığına sebep olmak
  • Dürüst olmamak
  • Mevcut olanı saklamak (şeffaf olmamak)
  • Yapılacakları sürekli ertelemek

Güven Nasıl Kazanılır?

Güven duygusu kişisel hayatta olduğu kadar iş ilişkilerinde de oldukça önemli bir yere sahiptir. Yıllardır güven konusunda araştırmalar yapılmış ve yapılmaktadır.  Bu araştırmalar, güvenin yüksek performans sergileyen ekip ve organizasyonları bir arada tutan bir bağ olduğunu ve hem evde hem iş yerinde, çalışanların en iyi yönlerini ortaya çıkardığını göstermektedir. Güven düzeyi, çalışan deneyimi konusunda fark yaratmakta, bunun sonucunda da, organizasyon üretkenliğini etkilemektedir. Yüksek güven düzeyine sahip şirketlerin çalışanları daha etken ve daha üretken olmakta, kendileriyle benzer pozisyonda diğer şirketlerdeki çalışanlara göre daha az stres yaşamakta ve tükenmişlik yaşama ihtimalleri daha az olmaktadır.

Güven nasıl kazanılır konusunda billinmesi gereken ilk konu iletişimdir. Açık fikirli olmak, karşıdakinin düşüncesine önem vermek ve iyi bir dinleyici olmak güven kazanmak için önemlidir. Aynı şekilde, şeffaf olmak ve gerçeği saklamamak ya da ertelememek güven kazanmanın yollarından biridir. Bir başka konu ise tutarlılıktır. İş yerinde yaşanan belirsizlikler ortadan kaldırılmalı ve tutarsız davranışlarda bulunulmamalıdır. Beklentileri karşılamak da güven nasıl kazanılır sorusunun bir başka cevabıdır. Kişinin kendi yarattığı beklentileri karşılaması ve verdiği sözleri tutması beklenmektedir.

Güven Problemini Aşmanın Yolları

Güven kazanmak kaybetmekten çok daha zor olsa da, kaybedilen güveni geri kazanma yolları mevcuttur. Ancak normalden daha fazla efor sarf etmeniz ve daha fazla yol yürümeniz gereklidir. Bir şekilde iş yerinde güven ortamı zedelenmişse, uygulanabilecek bazı öneriler kaybedilen güven nasıl kazanılır sorusunun cevabı olabilir.

Hatayı Kabullenmek

Her insan hata yapar, bu bilindik bir durum olmasına rağmen ara sıra göz ardı edilmektedir. Eğer bir hata yapılmışsa, hatayı yapan ister lider ister çalışan olsun, yeniden güven ortamını yaratmak için yapılacak ilk şey yapılan hatayı kabullenmektir. Hatanın nedenleri veya sonuçları başkasına bağlanmamalı, sorumluluk alınmalıdır. Sorumluluğu kabullenmek, güven inşa etmek için önemli bir adımdır ve kişiyi saygın ve güçlü gösterir. Aksi durumda, kişinin; sorumluluktan kaçan, bencil ve takım ruhundan uzak biri olduğu izlenimini uyandırır. Ancak burada bir başka önemli nokta, aynı hatayı bir daha tekrarlama lüksünün olmadığıdır. Aynı hataları tekrar tekrar yapmak, bunun sorumluluğunu alsanız dahi güvenilirliğinizi kaybetmenize neden olacaktır.

Kendini Yeterince Anlatmak

İletişim güven kazanmak için en önemli adımlardan biridir. Anlaşmazlıklardan çıkan güven problemini çözmek için, sorunun kaynağında yatan nedenleri karşı tarafın iyi anlaması gerekmektedir. Bu nedenle, üstünüze düşen sorumluluğu aldıktan sonra; kendi nedenlerinizi, hislerinizi ve düşüncelerinizi anlatmanız gerekir. Bu aşamada, karşınızdakinin size anladığından emin olmanız önemlidir.

Samimi Olmak

Samimi olmak kaybedilen güveni geri kazanma yollarından biridir çünkü samimiyet olmazsa güven de olmaz. Kendi düşünce ve hislerinizi açıklarken bunun samimi ve dürüst duygularınız olduğunu karşınızdakine hissettirmeniz, anlaşılabilmeniz açısından önemlidir. Sonraki süreçte de bu samimiyeti korumalı, karşınızdakine açık ve net olmalısınız.

Tekrarlanmayacağına İkna Etmek

Önceki maddelerden birinde de söylendiği gibi, güveni zedeleyen veya yok eden hatayı düzeltmek için sorumluluğu almaktan fazlası gerekir. Aynı hatayı bir daha yapmayacak olsanız bile bu durumu karşı taraf bilmediği sürece güven ortamı tam olarak inşa edilemez. Dolayısıyla, aynı hatanın bir daha tekrarlanmayacağına dair karşı tarafı ikna etmek kaybedilen güveni geri kazanma yollarından biridir.

Empati Yapmak

Empati, iletişimin kilit taşlarındandır. Karşılıklı duygu ve düşüncelerin olduğu yerde empati olmazsa olmaz bir unsurdur. Hem güven zedeleyen hem de güveni zedelenen kişi olarak empati yapmayı bilmek, zedelenen güveni yeniden inşa etmek için önemlidir. Karşınızdaki kişinin duygularını ve düşüncelerini anlamanız, kendinizi onun yerine koyarak “Ben olsaydım nasıl hissederdim veya ne yapardım?” sorusunu sormanız karşınızdaki kişiyle olan gerilimi azaltacak ve yakınlığı artıracaktır.

Sabırlı Olmak

Herkesin kapasitesi ve güven inşa etme süreci farklıdır. Sarsılan veya kaybedilen güveni geri kazanma yollarını uygulamak efor ve zaman ister. Hem kendinize hem de karşınızdaki kişiye bu zamanı vermelisiniz.

Anılardan Faydalanmak

Kaybedilen güvenin yeniden inşası sürecinde, güveni zedelenen kişiye, önceleri neler yaşadığınızı ve nasıl bir iş yaşamınız olduğunu hatırlatmak yarar sağlayacaktır. Bu durum güveni zedelenen kişi için de geçerlidir. Yeniden güven kazanmak istiyorsanız, köprüleri yıkmadan önce eski anıları gözden geçirmek ve bu durum olmadan önce nasıl bir durumda olduğunuzu hatırlamak yardımcı olabilir.

author-avatar

Erdem Ercan Hakkında

Hayatın Ritmi eğitim, koçluk ve danışmanlık şirketinin kurucusu, ICF-PCC ve EMCC-SP ünvanlı profesyonel koç, eğitmen, danışman ve konuşmacıdır. 13 yıllık profesyonel çalışma hayatı ve 12 yıllık girişimcilik deneyimine sahiptir. Six Seconds, CMOE ve Solutions Academy' nin ileri seviye eğitmenidir. 2.500 saatin üzerinde koçluk, 3.000 saatin üzerinde Eğitim, 1.300 saatlik Danışmanlık ve 50 saat Konuşma tecrübeleriyle yurt içinde ve dışında önemli firmalarda başarılı sonuçlara imza atmaya devam etmektedir.

İlgili Bloglarımız

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir