Kariyer yolu, sizi kısa ve uzun vadeli hedeflerinize götüren bir dizi iş olarak tanımlanabilir. Bazı insanlar bir alanda doğrusal bir kariyer yolunu takip ederken, diğer insanlar kariyer veya kişisel hedeflerine ulaşmak için periyodik olarak bulundukları alanları değiştirirler.

Hayalinizdeki iş için belirli gereksinimleri karşılamanız gerekebilir. Bu gereksinimleri önceden bilmek ve başarılı yetenek yönetimi ile o işe hazırlanmanıza yardımcı olacaktır. Bu, bir üniversite diplomasını, özel bir sertifikayı veya iş başında deneyimi içerebilir. Hayalinizdeki işe hazırlanmanın en iyi yollarından biri bir kariyer yolu oluşturmak ve onu istikrarlı bir biçimde takip etmektir.

Kariyer Yolu Nedir?

Kariyer Yolu Nedir?

Kariyer Yolu Nedir?

Kariyer yolu, arzu edilen bir mesleğe yol açan belirli işleri içeren uzun vadeli bir plandır.

Kariyer yolunuz, nihai kariyer hedefinize ulaşmak için ihtiyaç duyacağınız işleri içerir, ancak bu yol dümdüz ilerlemez. Kariyer basamaklarını tırmanmak için bir plan veya zaman çizelgesi yoktur.

Kariyer yolu geleneksel olarak dikey büyümeyi veya daha üst düzey pozisyonlara ilerlemeyi ifade eder, ancak endüstriler içinde yatay hareketi de içerebilmektedir.

Son dönemde yapılan araştırmalara göre 18 ila 52 yaşları arasındaki çalışanların yadsınmayacak kısmı işlerinin değişmesini istiyor ve bu değişiklikler çeşitli endüstrilerde farklı pozisyon türlerini içeriyor. Bazı kariyer yollarında bazen iniş ve çıkışlar olur. Hatta bazı insanlar kariyer basamaklarında aşağı seviyeye inmeyi bile planlarlar.

Şirketinizden sizi daha az sorumlu olacağınız ve daha az stresli bir pozisyona geçiş yapmalarını isteyerek kariyer basamağınızı aşağı kaydırabilirsiniz. Bununla birlikte çalışmaktan keyif alacağınızı düşündüğünüz bir şirkete var olan pozisyonunuzdan daha düşük seviyeli bir pozisyon için başvurabilirsiniz.

Not: Sıkışmış hissediyorsanız ve kariyer yolunuzdaki bir sonraki adımdan emin değilseniz, bir kariyer danışmanıyla konuşmayı düşünebilirsiniz. Tecrübeli bir danışman, hedeflerinizi netleştirmenize ve seçeneklerinizi keşfetmenize yardımcı olacaktır.

Kariyer Yolu Neden Önemlidir?

Şirketler, çalışanların elde tutulmasını ve katılımını artırmanın bir yolu olarak kariyer yollarını kullanır. İyi tanımlanmış bir kariyer yolu mevcut olduğunda, çalışanların şirkete bağlılıkları daha yüksektir. Çalışanların ayrıca benimsediği bir kariyer yolu olduğunda şirketin büyümesi için motive olurlar . Bu da şirketin kısa ve uzun vadeli hedeflerine daha az ciro ile ulaşmasına yardımcı olur.

Yapılan bir araştırma , kariyer gelişimi eksikliğinin çalışanlarda daha sık iş değiştirme eğilimine yol açtığını gösterdi. Birkaç yıl sonra maaş artışı veya unvan değişikliği almayan çalışanların istifa etme olasılığı daha yüksektir. Bu kariyer gelişimini sunan şirketler, çalışanlar için çok daha ilgi çekici olurlar. Bu, özellikle uzaktan çalışma iş modelinde sık rastlanan bir durum oluşturmuştur.

Çalışanın işten ayrılması da oldukça pahalıya mal olabilir. İşe alma, eğitim ve işe başlama maliyetlerini hesaba kattığınızda, bir çalışanı değiştirmek, bir çalışanın yıllık maaşının %21’i kadarı kadar masraflı olabilir.

Gördüğünüz gibi kariyer yolları oluşturmak, kuruluşlar için kritik öneme sahiptir. Bir kariyer yolu size sonraki adımları net bir şekilde gösterir. Bir sonraki terfinizin ne olacağını merak etmenize gerek kalmaz. Aksine verimliliğiniz ve motivasyonunuz arttırır.

Bir kariyer yoluna sahip olmak, kariyerinizde atabileceğiniz sonraki somut adımları size göstereceğinden kendi kariyer hedefleriniz için çalışırken, kariyer yolu olmayan birinden daha fazla motive olmanız muhtemeldir. Kariyer vizyonunuz eldeki görev veya projenin ötesine geçtiği için daha üretken olursunuz.

Mevcut işvereninizin kariyer yolunuzu destekleyip desteklemediğini belirleyebilirsiniz.

Kariyer yolunuzu geliştirdikten sonra, bu fırsatların mevcut olup olmadığını görmek için mevcut işvereninize danışabilirsiniz. Örneğin; kariyerinizdeki bir sonraki adım başka bir şehirdeyse, bu rolü üstlenmek için taşınmanız gerekip gerekmediğini liderlik ekibinize sorun.

Mevcut şirketiniz kariyer yolunuzdaki pozisyonlardan birini sunmuyorsa, bu pozisyonu sizin için yaratabilecekler mi bir bakın. Yapamazlarsa, bu, o organizasyondaki kariyer gelişiminizi sınırlayabilir.

Bir kariyer yolu oluşturduğunuzda, mevcut işvereninizle kariyer gelişiminin mümkün olup olmadığını görmek kolay olacaktır. Ayrıca uzun vadeli kariyer planlarınıza ulaşmak için ne yapmanız gerektiğini de bileceksiniz.

kariyer yolu neden onemli

Organizasyonel Kariyer Yolu       

Kurumsal kariyer yolu (kariyer merdiveni veya dikey kariyer planı olarak da bilinir), doğrudan yöneticinizle oluşturduğunuz bir kariyer yoludur. Amaç, bir şirkette kariyer basamaklarını tırmanmaktır.

Birçok kariyer yolu yöneticilik pozisyonlarına yol açarken, yöneticiliğe talip olmayanlar için kariyer yolları mevcuttur.

Birçok kuruluş, çalışanları için halihazırda bir kariyer yolu çerçevesi geliştirmiştir. Süreç şöyle görünebilir: Yöneticinizle birlikte bir kariyer yolu yaratırsınız ve kariyer hedefleri belirlersiniz. Bu hedefler, aşağıdakiler dahil olmak üzere, kariyer yolunuzda bir sonraki adıma sizi hazırlayacaktır:

  • Özel projelerde yardımcı olmak
  • Çevrimiçi bir kurs almak
  • Sertifika kazanmak
  • Meslektaşlardan mentörlük desteği

Kariyer yolunuzda ilerlemek için kilometre taşlarınızı ve hedeflerinizi sık sık gözden geçirmelisiniz. Ayrıca en az üç ayda bir doğrudan yöneticinizle kariyer yolunuzu gözden geçirmeniz gerekir. İlerlemenizi birlikte kontrol etmek  ve zaman planı hazırlamak için yöneticinizle birlikte çalışmalısınız.

Kişisel Kariyer Yolu           

Kişisel kariyer yolu, kendiniz için yarattığınız yoldur. Becerilerinizin, ilgi alanlarınızın, hobilerinizin, değerlerinizin ve tutkularınızın öz değerlendirmesine dayanır. Kişisel bir kariyer yolu, tek bir kuruluşla sınırlı kalmadan kariyerinizin temelini atabilir.

Kariyer yolunuzu oluşturmaya hazırsanız, becerileriniz, yetenkeleriniz, ardından ilgi alanlarınızın ve hobilerinizin bir listesini yaparak başlayın. Sonra sizin için en önemli olan şeyleri yazın. Listenizdeki her şeye bakın ve yeteneğinizden yararlanabilecek sektörleri düşünün. Örneğin, çocuklarla aranız iyiyse, eğitimde bir kariyer yolu düşünün. Ayrıca , sizin için en iyi kariyerleri bulmak için bir kariyer yolu sınavına veya kişilik değerlendirmesine de girebilirsiniz.

Kişisel bir kariyer yolu ile kariyer gelişiminiz üzerinde kontrol sizin elinizde olacaktır. Kişisel bir kariyer yolu daha fazla çalışma gerektirebilir, ancak çok faydalı olabilir. Sizi bir sonraki işe hazırlayacak şeyleri araştırın . Farklı bir şirkette çalışıyor olsalar bile sektörünüzdeki diğer kişilerle iletişim kurun ve network gelişimine önem verin.

4 Çeşit Kariyer Yolu

Dört çeşit kariyer yolu vardır: bilgi temelli, beceri temelli, girişimcilik ve freelance meslekler. Her çeşit kariyer yolu, işinizi yapmanıza yardımcı olacak bir dizi özelliğe hitap eder.

1. Bilgi

Bilgiye dayalı kariyer yolları, zamanla edindiğiniz bilgileri işinizi yapmak için kullanmanızı sağlar. İnsan kaynakları, pazarlama ve muhasebedeki çalışanların tümü, bilgiye dayalı bir kariyer yolu izler. Diğer örnekler arasında BT uzmanları ve mühendisler bulunur.

2.Beceri   

Beceriye dayalı meslekler, belirli bir iş fonksiyonunun nasıl işlediğine dair bir anlayışa ihtiyaç duyar. Bunlar genellikle fiziksel, uygulamalı veya hizmet becerileridir. Bu rollerin çoğu, inşaat sektörünün yanı sıra sanatçılar, sanatçılar ve restoran şeflerine aittir.

Birçok pozisyonun çapraz fonksiyonel özelliklerinin olduğunu fark edebilirsiniz. İşiniz, bilgiye dayalı ve beceriye dayalı çalışmanın bir kombinasyonu da olabilir. Avukatlar, doktorlar ve idari personel bu grupta yer alabilir.

3. Girişimciler

Bir girişimci, kendi ürün veya hizmetlerini satarak bir sorunu veya belirli bir ihtiyacı çözer. Bir girişimci bağımsız olarak çalışabilir. Bir şirket kurabilir ve aynı zamanda işveren olabilir. Birçok girişim, tüketiciler için bir sorunu çözen girişimler sonucu ortaya çıkmıştır.

4. Freelance

İnsanlar, belirli bir işi veya projeyi gerçekleştirmek için bağımsız veya serbest çalışanlar kişilerle iş yapmak isteyebilirler. Serbest çalışanlar, grafik tasarım, danışmanlık, bakım onarım ve fotoğrafçılık dahil olmak üzere birçok alanda hizmet sunarlar.

Kariyer yolunuzu geliştirmek için 5 beceri

 Kariyer yolunuz boyunca ilerlerken yetenek yönetimi en çok dikkat etmeniz gereken konu olacaktır. Sizi bir sonraki işinize hazırlayacak özel beceriler geliştirmelisiniz. Bazı beceriler sektöre özel olurken, diğer beceriler tüm sektörlerde çalışmaya uygun olmanızı sağlayacaktır.

Aşağıdaki beceriler mesleki gelişiminizin başarısına katkıda bulunacaktır.

 Adaptasyon

Daha önce de belirtildiği gibi, kariyer yolunuzdaki her iş, kariyer basamaklarında sizi bir basamak daha çıkarmayabilir. Bazen yanal bir hareket de dikey bir hareket kadar etkili olabilir. Adaptasyon yeteneği ve kariyerinizin gidişatındaki değişikliklere açık olmak çok önemlidir.

 İletişim

İletişim, sektörünüz ne olursa olsun kariyer yolundaki herkes için hayati bir beceridir. Kariyerinizde yükseldikçe artık sadece takım arkadaşlarınızla iletişim kurmayacaksınız.  Yöneticiler, müşteriler, potansiyel çalışanlar, ortaklar vb. ile iletişim kuruyor olabilirsiniz.

Etkili iletişim, yalnızca kariyerinizdeki bir sonraki role hazır olduğunuzu değil, aynı zamanda güçlü bir lider olarak iletişim kurabileceğinizi de kanıtlayacaktır.

Liderlik

Kariyerinizde bir süre sonra bir takıma liderlik etmenizi gerektiren bir pozisyona sahip olabilirsiniz. Güçlü liderlik becerilerine sahip olmak, kariyer yolunuzu geliştirmenize yardımcı olacaktır. Sahip olduğunuz yöneticileri ve akıl hocalarını düşünün. Bu liderler, sizin üzerinizde etki yaratan hangi niteliklere sahipti? Liderlik edeceğiniz ekipler için hangi liderlik tarzlarını benimsemek istiyorsunuz? Bu soruların üzerine düşünerek kendi liderlik özelliklerinizi geliştirebilirsiniz.

Problem çözme

Çoğu kariyer yolunda yaptığınız iş, görev bazlı çalışmadan strateji bazlı çözümlere dönüşecektir. Problem çözme becerileri bu geçişte size yardımcı olacaktır. Sorunları çözen stratejiler geliştirmek, kariyer yolunuz boyunca çok önemli olacaktır.

Zaman yönetimi

Zaman yönetimi her zaman bir günde veya haftada ne kadar iş yapabileceğinizle ilgili değildir. İşverenler belirli bir süre içinde ürettiğiniz sonuçları değerlendirir. Görevleri önceliklendirme ve devretme şekliniz, zaman yönetimi becerilerinizin bir örneği olacaktır.

author-avatar

Erdem Ercan Hakkında

Hayatın Ritmi eğitim, koçluk ve danışmanlık şirketinin kurucusu, PCC ünvanlı profesyonel koç, eğitmen, danışman ve konuşmacıdır. Teba, Anadolu Efes, Gilan’da yönetici olarak görevler almıştır.12 yıllık profesyonel yöneticilik ve 13 yıllık girişimcilik deneyimine sahiptir. Duygusal Zeka konusunda önemli ekollerin sertifikasyonuna sahip olup Six Seconds'in ileri eğitmenidir. 13 yıldır Dugusal zeka alaninda adanmışlıkla çalışmaktadır. 1.500 saatin üzerinde koçluk, 2.000 saatin üzerinde Eğitim, 1.000 saatlik Danışmanlık ve 45 saat Konuşma tecrübeleriyle yurt içinde ve dışında önemli firmalarda basarili sonuçlara imza atmıştır.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.