Etkin bir dinleyici olmak için neler yapabiliriz? Aslına bakılırsa çoğu zaman iyi bir dinleyici olmak göründüğünün aksine pekte kolay olmayabiliyor. Dinleme eylemi genellikle sessizce başkalarının cümlesini tamamlamasını beklemekten ve dinlemek yerine onlara vereceğiniz yanıtı düşünmekten oluşur. İyi bir dinleyici olmak; başkalarını iyi anlamak, iletişimi ve odaklanılan durumu kolaylaştırmak, güvenilir ve etkili bir iş insanı olmak için çok önemlidir. Etkili bir dinleyici olmak, ikili ilişkilerde ve sosyal iletişimde büyük bir öneme sahiptir. Çünkü etkili bir dinleyici, her şeyden önce konuşmaya değer veren kişidir.

Etkili Dinleme Neden Önemlidir?

Etkili Dinleme Neden Önemlidir?

Aktif dinleme, iletişim sürecinin önemli bir parçasıdır. Dinleme dinamik bir süreçtir ve iletişim ancak mesaj tamamen işitildiğinde ve dinleyici tarafından hatırlandığında gerçekleşir. Konuşma ve dinleme bir araya gelir ve doğru dinleme olmadan sözlü iletişim etkili olmaz. Etkili dinleme, sadece dinlemekten çok, bilinçli bir çabadır. Söylenenlerin tam anlamını anlamanız gerekir. Bu yüzden iletişim becerilerinizi geliştirmek istiyorsanız etkin bir dinleyici olmak için neler yapabiliriz sorusuna doğru yanıtı bulmanızın yanı sıra gerekenleri uygulamanızı gerektirir. Çünkü aktif dinleme en başta daha anlamlı bir konuşma becerisi edinme avantajını sunar. Özellikle iş insanları, iş hayatında hayatta kalabilmek için güçlü iletişim becerilerine ihtiyaç duyar. Bu ise, ancak iletişimin tüm alanlarını etkin bir şekilde kullanarak başarılabilir. İş dünyasında yeni bilgi ve fikirleri etkili bir şekilde elde etmek özellikle önemlidir. Girişimcilerin her zaman çeşitli kaynaklardan bilgi ve fikir alması gerekir. Bir kişinin bu etkinlikleri etkin bir şekilde yerine getirebilmesi için ise iyi bir dinleyici olması gerekir. Yine özellikle bir iş ortamında hayatta kalmak için iyi analitik becerilere ihtiyaç vardır. İyi dinleyiciler bu konuda fazla zorluk çekmezler. Bir konuşmacının mesajı genellikle gerçeklerden, doğrulanabilir verilerden, fikirlerden veya sonuçlardan oluşur. İyi bir dinleyici bu gerçekleri ve fikirleri test edebilir ve konuşmacıya sorular sorabilir. Bu şekilde, söylenenleri daha doğru bir şekilde analiz edebilir.

Etkin Bir Dinleyici Olmak İçin Neler Yapabiliriz?

İlk olarak iletişim kurarken, karşınızdaki kişi ya da kişilerin duygu ve düşüncelerini yansıtmak yerine, onların duygu ve düşüncelerini anlamaya öncelik vermelisiniz. Karşınızdaki kişinin ne dediğini anlayabilir ve etkili bir şekilde dinleyebilirsiniz. Ayrıca iletişimi, söylenenlere karşı savunma geliştirmek olarak algılamamak gerekir. Çünkü bu şekilde algılarsanız karşı tarafa kolayca konsantre olamazsınız. Öncelikle, durumu ve kiminle iletişim kurduğunuzu anlamanız gerekir. Anlamak için çabalamak, iletişimi geliştirir. Ancak yalnızca çelişkiler ve savunmalar olarak gerçekleştirilen süreçler zararlıdır ve iletişimi yararsız hale getirir. Aslında aktif dinlemenin temeli meraktır. Sadece kendi düşünce ve duygularını önemseyen ve başkalarının ne söylediğini umursamayan bir kişi iyi bir dinleyici değildir. Ancak sayısız farklı bakış açısı, deneyim, düşünce ve kişiliği bilmek sizi daha etkin bir dinleyici haline getirir. Aktif dinlemenin bir diğer unsuru da düşüncelerinizi geride bırakıp gerçekten duymaya ve anlamaya çalışmaktır. Sürekli eleştirmek ve fikirlerinizin doğru olduğunu kanıtlamak hem iletişimi hem de sizi geciktirir.

Ekipte Etkili İletişim Nedir?

Etkili iletişim becerileri, tüm sosyal ilişkiler için hayatı kolaylaştıran becerilerdir. Etkili bir iletişim ağı oluşturmak ise bir ekip işidir. Örneğin ‘Günaydın, nasılsın?’, insanlarla iletişim kurmak için en sık kullanılan cümle olabilir. Aynı durum ekip arkadaşları için de geçerlidir. Bu sözler iletişime açık olduğunuzu gösterir. Bir anlamda ilk adımı siz atarsınız. Ancak işyerinde iletişim, işinizin sonucu olarak sorumluluklarınızı yerine getirebilmek için yöneticiniz ve diğer çalışanlarla ilişkiler kurmanız gerektiği anlamına da gelir. Bu iletişim, üzerinde çalıştığınız projenin mevcut durumunu, yöneticilere ve ekip arkadaşlarınıza sağladığınız geri bildirimleri, fikir alışverişini ve işinizle ilgili iç etkileşimleri içerir. Örgütsel bütünlüğü sağlamak için uyumlu bir iletişim ağı şarttır. İşyerinde iyi bir iletişim ortamı oluşturmak, verimlilikten müşteri ilişkilerine, iş başarısından yaratma kültürüne kadar her şeyi yansıttığı ve katkıda bulunduğu için önemlidir. Bundan dolayı Takım Çalışması Eğitimi de oldukça önemlidir.

Etkin Bir Takım Çalışması için İletişim Neden Önemlidir?

Etkin Bir Takım Çalışması için İletişim Neden Önemlidir?

Etkin bir dinleyici olmak için neler yapabiliriz sorusu iş hayatında da sıklıkla sorulur. Buna yanıt bulunduğu zaman ise ekip olarak insanlar ‘ben’den ‘biz’e dönüşebilir ve büyümek için yetenek ve fikirlerini birleştirebilir. Zaman zaman, bireysel çabalarınızın güvenilir bir ekip tarafından desteklenmesi gerekir. Farklı renkleri, sesleri ve fikirleri bir araya getiren ekip çalışmasında doğru iletişim kurmanız şarttır. Ekipler arasında güçlü iletişim, faydalı ekip çalışması ve üretken çalışma anlamına gelir. Sağlam bir iletişim için ekipteki herkesin sağlam bir bilgi akışına sahip olması gerekir. Bilgi kirliliğini önlemenin yolu kendinizi doğru ifade etmek, dinlemek ve doğru mesajı iletmektir. Gününüzün büyük bir kısmını geçirdiğiniz iş yerinde başarılı ve mutlu olabilmeniz için sağlıklı iletişim kurmanız gerekir. Çünkü meslektaşlarınız birbirini doğru anlamadıkça ya da müşterilerinizle çalışanlarınız iyi geçinmedikçe sağlıklı bir çalışma ortamı oluşturamazsınız. Sağlıklı iletişim için ise bireylerin kendilerini tanımaları, farklı görüşlere saygı duymaları ve olumlu bir yaklaşımı desteklemeleri gerekir. Etkili iletişim sayesinde ise, çalışma ortamının bağlantısının kesilmesi önlenir.

Etkili iletişim Ekip Performansını Nasıl Artırır?

Etkili iletişim Ekip Performansını Nasıl Artırır?

Etkin bir dinleyici olmak için neler yapabiliriz sorusunun cevabı hayatın birçok alanında fayda sağlar. Etkili bir iletişim ağı kurmanın hem çalışanlar hem de şirket için birçok faydası bulunur. Bunlar ise aşağıdaki şekilde sıralanabilir:

  • Geliştirilmiş iş birliği: Birbirlerine işleri hakkında yeterli bilgi sağlayan çalışanların birlikte çalışması ve başkalarıyla uyum sağlaması çok daha kolay olur.
  • Kriz yönetimini kolaylaştırma: İletişim sorunları krizin etkilerini şiddetlendirebilir. Sorunlarla şeffaf bir şekilde başa çıkabilen ve etkin iletişim kurabilen ekipler, birlikte çalışarak çözüm bulma konusunda daha profesyonel olabilirler.
  • Artan üretkenlik: Zayıf iletişim becerileri, daha uzun proje teslim tarihlerine ve yapılan işin kalitesinin düşmesine yol açar. Etkili bir iletişim ağı kurarak ekipler birlikte daha uyumlu ve motive bir şekilde çalışabilirler.
  • Çalışan katılımını artırma: Ekip içinde iyi bir iletişim ortamı oluşturmak, çalışanlarınızın daha mutlu bir ortamda çalışması anlamına gelir. Bu durum bir yandan verimliliği yansıtırken, diğer yandan çalışanlara kendilerini işyerine veya ekip üyelerine ait hissetmelerini sağlar. Buna ek olarak onları yeni iş aramaya teşvik etmediği için işe bağlılığını artırır.
  • Yaratıcı fikirleri teşvik etme: Etkili ve açık iletişimin mümkün olduğu bir ortamda insanlar, fikirlerini cesurca paylaşabilirler. Yöneticilerin ve ekip üyelerinin fikir üretebildiği bir ortamda şirkete değer katan yenilikler geliştirebilirler.
  • Şirketin imajını güçlendirme: Etkili iletişim, uyumlu ve mutlu çalışanlar, verimli iş süreçleri, gelişmiş müşteri memnuniyeti gibi birçok durumun anahtarıdır. Tüm bunların sonucunda ise şirketin imajı güçlenir.

Etkili Bir Dinleyici Nasıl Olunur?

Etkin bir dinleyici olmak için bazı alışkanlıklardan kurtulabilir ve sonuca ulaşmak için bazı teknikleri öğrenebilirsiniz. Bu açıdan düşünceleriniz dikkatinizi dağıtıyorsa, iç sesinizi durdurmayı öğrenmelisiniz. Bunu yapamıyorsanız diğerlerinden özür dilemek ve tamamen odaklanana kadar konuşmayı ertelemek iyi bir fikirdir. Bunun yanı sıra karşınızdaki kişinin söylediklerine olumsuz eleştirilerde bulunmadan önce doğruluğunu test etmek için soru sorabilirsiniz. Örneğin, ‘Bu fikre nasıl sahip olduğunuzu söyler misiniz?’ gibi bir soru sorabilirsiniz. Çünkü sorular anlayışınızı derinleştirir ve daha iyi duymanıza yardımcı olur. Buna ek olarak; konuya olan ilginizi konuşmadan gösterebilmeniz gerekir. Örneğin; konuştuğunuz kişiyle göz temasını kesmemelisiniz. Ayrıca konuştuğunuz kişiyle aynı yükseklikte oturmanız da önemlidir. Konuşmada ne anladığınızı özetlemek yararlıdır. Çünkü bu, karşınızdaki kişiyi anlamaya çalıştığınızı gösterir. Anlamadığınız söylenir ise nerede hata yaptığınızı sorabilirsiniz. Çünkü etkin bir dinleyici olmak için karşınızdaki kişiyi tam olarak anlamanız önemlidir.

author-avatar

Erdem Ercan Hakkında

Hayatın Ritmi eğitim, koçluk ve danışmanlık şirketinin kurucusu, ICF-PCC ve EMCC-SP ünvanlı profesyonel koç, eğitmen, danışman ve konuşmacıdır. 13 yıllık profesyonel çalışma hayatı ve 12 yıllık girişimcilik deneyimine sahiptir. Six Seconds, CMOE ve Solutions Academy' nin ileri seviye eğitmenidir. 2.500 saatin üzerinde koçluk, 3.000 saatin üzerinde Eğitim, 1.300 saatlik Danışmanlık ve 50 saat Konuşma tecrübeleriyle yurt içinde ve dışında önemli firmalarda başarılı sonuçlara imza atmaya devam etmektedir.

İlgili Bloglarımız

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir