İnsanlar Bir Liderde Ne İstiyor?
Açık olan bir şey var: Yüksek kaliteli liderlik, bir kuruluşun uzun vadeli ve sürdürülebilir başarısını şekillendirmede son derece güçlü bir etkendir. Günümüzün iş ortamında faaliyet göstermenin getirdiği kaçınılmaz ikilemler, belirsizlik ve karmaşıklıkla mücadele ederken çalışanlarından en iyi verimi alabilmek için liderler en üst seviyede olmalıdır.
Son beş yıldır insanlara liderlerinde olmasını istedikleri ilk üç özelliği sıralamalarını istiyoruz. İmalat, eğlence, ilaç, konaklama, kamu ve ulaşım dahil olmak üzere geniş bir sektör yelpazesindeki kuruluşlarda çalışan 2.100’den fazla lider ve bireysel katılımcıdan anket yanıtları topladık.
Veriler geldi ve dikkatli bir analizden sonra, insanların bir liderde en çok arzu ettikleri özellik ve becerileri sekiz ana kategoride belirledik:
Bu araştırmanın, liderlik becerilerini geliştirmek ve çalışan bağlılığını bir üst seviyeye taşımak isteyen liderlere neler söyleyebileceğini inceleyelim. Liderlik hakkında detaylı bilgi ve eğitim almak için Liderlik Eğitimlerimizi inceleyebilirsiniz.
İletişim Yetkinlikleri
Araştırmamıza katılanların %55’inden fazlası etkili iletişim kurma becerisinin temel bir liderlik becerisi olduğunu belirtmiştir. Bununla birlikte, etkili iletişimin genellikle bir liderin işinin en zorlu kısmı olduğunu biliyoruz. Liderler zamanlarının önemli bir kısmını bir tür kişilerarası etkileşim içinde geçirirler. Kuruluşlar sürekli bir değişim halindedir. İnsanlar önemli bilgileri paylaşabilen ve diğer iletişim biçimlerinin yanı sıra ustaca diyalog kurabilen bir lidere ihtiyaç duyarlar. Bununla birlikte, araştırmamıza verilen yanıtların en önemli iletişim becerisi olarak dinleme becerisini tanımlaması en açıklayıcı olanıdır. İnsanlar dinlenmek istiyor. İki yönlü diyaloğa girmek ve liderleriyle açık iletişim hatlarına sahip olmak istiyorlar.
Değerler ve Etik
Ankete katılanların yaklaşık %50’si liderlerinin güçlü değerler sergilemesini ve yüksek etik standartları korumasını istediklerini belirtmiştir. Çalışanlar, ne olursa olsun doğru olanı yapacakları konusunda liderlerine güvenebileceklerini bilmek istiyor. Liderler, kendileri bu davranışları model almazlarsa başkalarının etik davranmasını bekleyemezler. Örnek alınmaya değer olmalıdırlar. Sadece içeride kim olduğunuz değil, dışarıda ne yaptığınız da önemlidir. Değerlerini yaşayan liderler doğal olarak çalışanları arasında ve kurumlarında güven ve güvenilirlik inşa ederler. James Kouzes ve Barry Posner’ın “The Leadership Challenge” adlı kitabında açıklanan araştırma, insanların dürüstlüğe diğer liderlik niteliklerinden daha fazla değer verdiğini ortaya koymuştur (%89). Bizim araştırmamız da insanların dürüst liderler istediğine dair uzun süredir var olan bu düşünceyi destekliyor.
Kişilerarası Yetkinlikler
İletişim, insani becerilerin önemli bir unsuru olsa da, anket katılımcılarımızın %40’ından fazlası, insani becerilerin başka yönleri de olduğunu belirtmiştir.
Liderlerin başkalarıyla yakınlık kurmasını ve duygusal bağlar yaratmasını sağlayan kişiler arası ilişkiler. Bunlar, duygusal zeka, destekleyicilik, yaklaşılabilirlik, empati ve sabır gibi kritik ancak genellikle göz ardı edilen davranışlar ve yöntemlerdir. Ekip üyeleri, anda olan ve insanlara saygıyla karşılık veren liderler istiyorlar. Kendinin farkında olan, soğukkanlı, adil ve her tür insanla etkili bir şekilde çalışabilen liderler istiyorlar. Kişiler arası beceriler iletişim yetenekleriyle birleştiğinde güçlü ve kalıcı çalışma ilişkilerini teşvik eder.
Kişisel Özellikler
Katılımcıların %20’sinden fazlası bir liderin kişisel özelliklerinin – tutku, bağlılık, esneklik, iyimserlik ve hesap verebilirlik – önemli liderlik özellikleri olduğunu belirtmiştir. Özellikle kuruluşlar zorluklarla karşılaştığında, insanlar kendilerine şu soruyu sorarlar:
- Liderim kendini işine adamış ve bağlı mı?
- Liderim yılmaz ve aksiliklerle başa çıkabilecek kapasitede mi?
- Liderim tutkulu mu ve harekete geçebiliyor mu?
- Liderim sonuç alıyor mu?
- Liderim sahiplikle davranıyor mu?
- Liderim hesap verebilir mi?
- Liderim tutarlı ve güvenilir ama gerektiğinde esnek mi?
Tutku ve bağlılığı zaman içinde, özellikle de çalkantılı dönemlerde sürdürmek zor olabilir. Ancak, kurumun hedeflerine ulaşmasına yardımcı olmak için liderlerin kendilerini tamamen işlerine ve ekip üyelerinin başarısına adamaya istekli olmaları gerekir.
Koçluk ve Geri Bildirim
Koçluk, başkalarının potansiyelini en üst düzeye çıkarmak için değerli bir mekanizmadır ve insanların en iyi yetenek ve becerilerini ortaya koymalarına yardımcı olurken kurum için de sonuçların ortaya çıkmasını sağlar. Düzenli koçluk ve geri bildirim alan çalışanlar daha yüksek düzeyde performans gösterecek ve daha bağlı olacaklardır. Ankete katılanların yaklaşık %19’u liderlerinin diğerlerine etkili bir şekilde koçluk yapabilmesini ve onları geliştirebilmesini istiyor. Yaptığımız bir başka araştırmada, katılımcıların %70’i çözüm geliştirmek için birlikte çalışırken kendilerine doğrudan, açık ve samimi bir şekilde koçluk yapan liderleri tercih ettiklerini belirtmiştir. İnsanlar kör noktaları hakkında geri bildirim paylaşan, profesyonel gelişimlerini destekleyen ve rollerinde mükemmelleşmek için ihtiyaç duydukları bilgileri sağlayan bir lider istiyor.
Güvenilirlik
Liderlik güvenilirliği zaman içinde gelişir ve liderlerin sözlerinden çok eylemleri tarafından belirlenir. Araştırmalarımız, yüksek derecede yetkinlik, uzmanlık ve deneyime sahip bir lidere sahip olmanın insanlar için son derece önemli olduğunu göstermektedir. Çalışanlar, liderlerinin ekibi etkin bir şekilde yönetmek, eldeki görevleri yerine getirmek ve istenen sonuçları üretmek için gerekli bilgi ve becerilere sahip olduğundan emin olmak isterler. Liderlerin hevesli öğreniciler olmaları ve herkes kadar ya da herkesten daha fazla çalışmaya istekli olduklarını göstermeleri gerekir. Liderler, insanların nasıl gelişecekleri ve sürekli kişisel gelişimlerine nasıl yatırım yapacakları konusunda gerçekten belirleyici olurlar.
Yön ve Strateji
Modern işgücündeki insanlar, kendilerini iyi hissedebilecekleri bir amaca; sürdürülebilir, kalıcı ve kendilerinden daha büyük bir şeye bağlanmak istiyorlar. Yeteneklerine değer verilmesini ve potansiyellerinin fark edilmesini istiyorlar. Cesur ama ulaşılabilir hedefler koyan ve gelecek için yorulmadan mücadele eden vizyoner liderler için çalışmak istiyorlar. Her gün yaptıkları işin önemini anlamak onlar için önemlidir. Tüm bunlar, açıkça ifade edilmiş bir yön ve stratejiye sahip olmanın neden çalışan bağlılığının kilit bir bileşeni olduğunun altını çizmelidir. Vizyoner ve stratejik liderler kazanmanın kendileri, ekipleri ve kurumları için ne anlama geldiğini tam olarak bilirler. Diğerlerine tercih edilen bir gelecek durumunun ideal bir resmini formüle edebilir ve varış noktasını açıkça tanımlayabilirler. Büyük düşünmekten ve her şeyi yapmaktan korkmazlar, ancak aynı zamanda hırslarını çeviklik, sabır ve mantıkla dengelerler.
Yönetim Temelleri
İlginç bir şekilde, ankete katılanların sadece %9,6’sı bir liderde temel yönetim becerilerinin kendileri için önemli olduğunu belirtmiştir; sosyal beceriler çok daha öncelikli görünmektedir. Öyle olsa bile, bir liderin başarısı kısmen yönetimin temelleri olan planlama, organize etme ve personel sağlama becerilerinin insan-liderlik özellikleriyle birleşmesine ve desteklenmesine bağlıdır. Çalışmamızda bu kategoriye katkıda bulunan kişiler, planları uygulayan ve işleri gerçekleştiren birini takip etmek istediklerini belirtmişlerdir. Bunlar, işlerin etkin ve verimli bir şekilde yapılması için gereken disiplin ve organizasyon becerilerine sahip liderlerdir. Güçlü iş zekasına ve kurumsal zihniyete sahip liderlerin başkalarını daha iyi etkileyebildiğini ve sonuçları yönlendirebildiğini gördük. Bu liderler harika sonuçlar elde etmek için planları, süreçleri ve insanları nasıl bir araya getireceklerini bilirler.
Bu Sizin İçin Ne Anlama Geliyor?
Herkesin kendine özgü bir liderlik tarzı ve güçlü yönleri olsa da bir lider olarak başarınız, yukarıdaki sekiz kategoriye giren yetenek ve özellikleri tutarlı bir şekilde gösterme ve geliştirme yetkinliğinize göre belirlenecektir.
Önemli olan, liderliğe, liderlerin her gün yaptıkları işe sorunsuz bir şekilde entegre edilen bir dizi inanç ve yetenek olarak bakmaktır. Resmi ve bilinçli liderlik gerektiren durumlar kesinlikle vardır:
- Yeni bir misyon veya vizyonun tanıtılması
- Performans değerlendirmesinin yapılması
- Bir değişim girişiminin başlatılması
- Yeni bir ürün veya hizmetin piyasaya sürülmesi
- Resmi bir toplantıya liderlik etmek
Ancak yukarıda listelenenler gibi durumlar liderin zamanının sadece küçük bir kısmını temsil eder. Mikro fırsatlar ve günlük faaliyetler arasında insanların aradıkları liderlik türünün ne olduğu konusunda dikkatli ve farkında olmalıyız. Liderlerin yaptığı işlerin çoğu iş yürütülürken meydana gelir. İletişim ve koçluğu ele alalım: Bir liderin tipik olarak bilgi paylaşmak veya başkalarına koçluk için en iyi fırsatları, proje incelemeleri ekip toplantıları gibi spontane bağlantı anlarında veya bir meydan okuma olduğunda ortaya çıkar. Liderlik ofiste biz yürürken, çağrılara cevap verirken ve çalışma arkadaşlarımızın e-postalarına cevap verirken uygulanabilir ve uygulanmalıdır. İnsanlarla iletişime geçtiğimiz, koçluk yaptığımız veya planlar oluşturduğumuz zamanlarda liderlik becerilerimiz ve tarzımız ortaya çıkar. Bu durumlar bizi pozitif liderlik uygulamak, takviye sağlamak, geleceğe yönelik vizyonumuzu paylaşmak ve iş için gerçek değer yaratmak için mükemmel bir konuma getirir. İyi liderlik uygulamak için fırsatlar beceriler bol miktarda bulunmaktadır. Ancak, eğer liderler büyük, görünür anlarla birlikte, günlük anların farkına varmazlarsa; bilgiyi paylaşmak, yaratıcı fikirleri ateşlemek, teşvik etmek veya bir eylem planı için sahiplik yaratmak gibi değerli fırsatları kaçırabilir.
* Bu metin CMOE Makalesidir. CMOE Türkiye partneri Hayatın Ritmi ekibi tarafından Türkçeleştirilmiştir.
YAZAR HAKKINDA
CMOE Kurucusu ve başkanı Steven J. Stowell, ve başkan yardımcısı Stephanie S. Mead, MBA, tarafından yazılan ve Eğitim Endüstri dergisinde yayınlanan “İnsanların Bir Liderde Ne İster” başlıklı makaleden alınmıştır.